Nyheter

Elektronikkedjan Onoff i konkurs

Kunderna har varit vinnare.

Nu har priskriget i hemelektronikbranschen skördat sitt första offer.

– Vi har gjort allt men vi hade inte de stora finansiella musklerna att driva företaget vidare, säger delägaren Sten Schröder, som i dag tvingades begära Onoff i konkurs.

Hemelektronikkedjan Onoff är ett välbekant varumärke med 67 butiker över hela landet. Kedjan har funnits sedan 1982 men efter 2007 har den ekonomiska situationen blivit allt mer pressad.

Kämpade för lösning

De senaste åren har styrelsen och ledningen kämpat för att hitta en lösning på lönsamhetsproblemen – utan att lyckas. Under tiden har konkurrenterna rullat ut enorma reklamkampanjer i tv och tidningar.

Kunderna har varit vinnare i priskriget. Branschen har länge väntat på första offret för den stenhårda konkurrensen.

– Tittar man i årsredovisningarna är det väldigt få som tjänar pengar och många dras med förluster. Under överskådlig kommer marknaden vara överetablerad, marginalerna lövtunna och lönsamheten dålig, säger Sten Schröder.

Tuff kamp mot tysk jätte

Flera av de stora elektronikkedjorna har konkurrerat med priser långt under inköpspris. Sten Schröder pekar på att Media markts intåg på den svenska marknaden var avgörande och att priskriget mellan branschtopparna Media markt och Elgiganten under julhandel var kulmen på en ekonomiskt kämpig tid för Onoff.

– Onoff ägs av två privatpersoner som inte har finansiella musklerna att driva företaget vidare. Marknaden är överetablerad och det har kommit in stora internationella aktörer som har investerat mångmiljardbelopp i nya stora varuhus, prispress, marknadsföring – och i förluster. I den konkurrens har det blivit för stort för oss som privatpersoner, konstaterar Sten Schröder dämpat.

Lämnade in i dag

På måndagen lämnade Sten Schröder och resten av styrelsen in en begäran om konkurs till tingsrätten. Under lång tid har han och huvudägaren skjutit till pengar för att hålla Onoff flytande men till slut fanns ingen annan utväg.

– Det känns jättetråkigt och framför allt är det tråkigt för personalen, jag lider med dem, men det är också tråkigt för leverantör och kunder, säger Sten Schröder.

Försäljning sprack

Företagsledningen har under våren genomfört besparingsåtgärder parallellt med förhandlingar om fusion och försäljning. En affär var nära men sprack.

– Så sent som i fredag hoppades vi få in ett bud men det kom inte tyvärr, säger Sten Schröder, som fortfarande hoppas att den del av butikerna i någon form ska drivas vidare trots konkursen.

En konkursförvaltare är utsedd av Attunda Tingsrätt i dag. Han tar nu formellt över driften av Onoff och går igenom företagets skulder och fodringsägare.

FAKTA

Hur drabbar konkursen mig som kund?

Presentkort:

Har du ett presentkort hos ett företag som går i konkurs är grundprincipen att pengarna är förlorade. Dina innestående pengar blir en del av konkursboet där många skulder ska betalas före dina pengar kan betalas tillbaka.

Konsumentgaranti:

Har du köpt en vara hos Onoff och det blir ett fel på den gäller fortfarande garantin, enligt Konsumentköpslagen i tre år. När inte längre säljaren finns kvar får du vända dig till leden bakom, importör och tillverkare, för att få den lagad eller utbytt.

Utökade garantier:

Har du en garanti som gäller utöver konsumentlagens tid eller villkor får du vända dig till ledet före vid konkurs, importör eller tillverkare, för att få hjälp om det blir fel på din vara. Har Onoff utfärdat en helt egen garanti, sannolikt inte, skulle den sluta gälla vid konkurs.

Inte slutbetalat vara:

Har du köpt och fått en vara på avbetalning men inte hunnit betala av allt ännu måste du ändå fortsätta betala. Normalt har du ett avbetalningsavtal med kreditfirman, som elektronikkedjan samarbetar med och det avtalet gäller trots konkursen.

Köpt vara på nätet:

Har du köpt en vara av Onoff på nätet och använt kreditkort (Visa, Mastercard etc.) men ännu inte fått den har du möjlighet att få tillbaka dina pengar. Konsumentkreditlagen träder in och ger dig rätt att kräva tillbaka dina pengar från kortföretaget istället för konkursbolaget.

Källa: Konsumentverket