”Alkolås kunde ha stoppat honom”

Jan Sandberg, NTF.
Jan Sandberg, NTF.
NYHETER

Alla visste att 38-åringen körde rattfull.

Men alla larm var förgäves. Nu kräver experterna krafttag.

– Om fler bilar haft alkolås hade det här kanske inte hänt, säger Jan Sandberg på NTF.

När den 38-årige mannen satte sig i bilen och körde ihjäl Mercedes, 1, var det långtifrån första gången han körde rattfull.

Enligt Jan Sandberg, vd på trafiksäkerhetsorganisationen NTF, är rattfylleriolyckor ett växande problem just för att gärningsmännen återfaller i brott.

Kravet: Alla ska ha låset

Rattfylleri är ett av de tre största riskområdena i trafiken enligt NTF.

En tydlig lösning på problemet är att fler bilar får alkolås, säger han.

– Om fler bilar haft det hade den här mannen haft svårare att stjäla bilar.

Kravet från NTF är att alla nya bilar från 2013 års modell ska ha alkolås. Hittills stoppas förslaget av EU som anser att alkolås i bilar skulle försämra bilhandeln, säger han.

Även behandlingen för dömda rattfyllerister måste bli bättre, tycker Jan Sandberg.

Finns inget regelsystem

Samtidigt som vägar görs säkrare och hastighetsgränserna sänkts har polisen,

sociala myndigheter och Trafikverket släpat efter när det gäller den mänskliga faktorn.

– Om polisen jobbade ännu mer med sociala myndigheter när en rattfyllerist åker fast, så att personen får behandling, hade det nog gett positiv

effekt. Vissa län jobbar så, men det finns i dag inget nationellt regelsystem som säger att man måste göra så, säger Jan Sandberg.