Här fann han sin dotter död

18-åring krossad under lastbil på olycksdrabbad väg

HADE INTE EN CHANS Den 18-åriga kvinnan var på väg till jobbet när lastbilen välte. Hon hade enorm otur och hamnade under – hennes liv gick inte att rädda.
Foto: Foto: TORBJÖRN WÅHLIN
HADE INTE EN CHANS Den 18-åriga kvinnan var på väg till jobbet när lastbilen välte. Hon hade enorm otur och hamnade under – hennes liv gick inte att rädda.
NYHETER

Hon hade en förtvivlad otur.

När lastbilssläpet välte körde den 18-åriga kvinnan sin moped bredvid – och krossades till döds.

– Det är en enorm otur att hon skulle komma precis där, säger Ovar Carlberg, stationsbefäl vid polisen i Avesta.

Strax före klockan sju på tisdagsmorgonen började en lastbil vobbla över riksväg 70 strax norr om Rembo mellan Avesta och Hedemora. Chauffören hörde en explosion, och försökte sedan återfå kontrollen över lastbilen.

– Vi vet inte ännu vad som har hänt, men det finns ingen brottsmisstanke. En teori är att han har fått punktering, säger Ovar Carlberg.

Släpet välte

Släpet välte, krossades helt på riksvägen och fattade eld.

En stund senare fick en pappa i Avesta ett samtal från sin dotters kollega som undrade varför hon inte kommit till jobbet. Han blev förvånad och sa: ”Men vad konstigt, hon åkte ju härifrån på sin moped”.

Pappan tog sin bil och åkte förbi olycksplatsen till dotterns arbetsplats, där hon mycket riktigt inte var. När han skulle åka tillbaka var det köer på vägen och en polis stoppade honom och berättade att det varit en olycka – med ett dödsfall.

Såg dotterns moped

Först när pappan kom närmare såg han att de krossade mopeddelarna under släpet, var hans dotters.

– Det är så fruktansvärt tragiskt. Det här är ju mitt ute i skogen och som regel är det bara bilar och lastbilar som åker på den här vägen. Det är en enorm otur att hon skulle komma precis där, säger stationsbefälet Ovar Carlberg.

Enligt Trafikverket har riksväg 70 varit svårt olycksdrabbad, och byggs därför om.

– Den har varit en av Sveriges farligaste vägar. Vi har breddat den, satt upp mitträcken, sidoräcken, gjort bättre korsningar, byggt ersättningsvägar och satt viltstängsel, säger Marcus Danielsson, projektledare på Trafikverket.

Vid Rembo är allt klart, förutom att man inte har hunnit sätta upp räckena. Men Danielsson tycker fortfarande inte att vägen är helt säker för mopedister.

– Det finns andra vägar som man kan ta om man cyklar eller åker moped, säger han.