SOS-sköterska åtalas

Nekade 23-årige Emil ambulans – åtalas för grovt vållande till annans död

NYHETER

Sex minuter. Så lång tid hade det tagit för närmsta lediga ambulans att åka hem till Emil Linnell.

Men SOS-sköterskan som tog emot hans sista nödrop nekade honom hjälp.

Nu har han åtalats för Emils död.

Emil Linnell hade andningsproblem och försökte desperat få en ambulans skickad till sin lägenhet i Bagarmossen vid 6-tiden på morgonen den 30 januari i år. Han tappade medvetandet flera gånger under samtalen.

"Jag kan knappt andas nu", sa Emil. "Du andas utan problem", sa sköterskan. "Är det ambulans på G?", sa Emil. "Nej", sa sköterskan.

Ambulansen kom aldrig. Fem tillgängliga ambulanser fanns i närheten. Tre av dem var 6-9 minuter från Emils hem när han dog.

Vid obduktionen visade det sig att han hade en brusten mjälte och tre liter blod i magen.

– En tragedi, sa SOS Alarm och skyndade sig att sparka sjuksköterskan som inte ville skicka ambulans till Emil.

Kritiken var massiv, en utredning tillsattes – och i dag har sköterskan åtalats för grovt vållande till annans död.

Förväxlades med panikångest

I stämningsansökan står det att SOS-sköterskan har orsakat Emil Linnells död genom sitt utdragna agerande och beslut att inte skicka en högprioriterad ambulans.

Enligt tillfrågade läkare är brusten mjälte ett tillstånd som kräver akut vård. Andningen påverkas, cirkulationen rubbas så att man tappar medvetandet, man känner kraftig smärta och ångest.

Två gånger inom loppet av 13 minuter ringde Emil till SOS Alarm och beskrev sådana symtom.

Sjuksköterskan har sagt att han misstolkade dem som panikångest. Han följde inte rutinerna utan hanterade fallet på fel sätt, anser SOS Alarms vd Johan Hedensiö, enligt TT.

En intern utredning har visat att sköterskan har dålig inkännandeförmåga och brist på empati.

Anmäldes fem gånger på ett år

Den åtalade sjuksköterskan är 51 år, har varit yrkesverksam sedan 1985 och jobbade för SOS Alarm i drygt ett år. Under det året inkom fem anmälningar/klagomål från olika hjälpsökande, vilket är mer än normalt:

Sommaren 2010: Klagomål på mästrande ton och dålig uppföljning.

Oktober 2010: Skickar ingen ambulans till en äldre kvinna som ramlat i en trapp, i strid med rutinerna. Klagomål på dåligt bemötande och bristande inlevelseförmåga.

December 2010: Är mästrande mot en hustru som har en svårt sjuk man. Bedömningen gränsar till underprioritering.

Januari 2011: Skickar inte ambulans till kräksjuk man som svimmat. Klagomålet gäller bemötande, han beskrivs som arrogant och nonchalant. Två dagar sedan dog mannen i komplikationer, vilket ej kunde förutsetts.

Mars 2011: Bedömningen i ett medicinskt ärende avviker från rutinerna. Ärendet har inte återkopplats eftersom sköterskan samtidigt fick sparken pga fallet Emil.

SOS Alarm: Han var inte lämpad

På SOS Alarm, som har slogan "För ett tryggare samhälle", säger man att händelsen har varit omskakande.

– Vi har tagit till oss av det inträffade och förstärkt våra rutiner kring bland annat rekrytering och intern kommunikation, säger Sverker Pettersson, talesman för SOS Alarm.

Sjuksköterskan hade fått flera klagomål från hjälpsökande innan det här inträffade. Varför gjorde SOS Alarm ingenting tidigare?

– Vad jag förstår så har vi bedömt att de samtal som vi då hade med sjuksköterskan kring de här avvikelserna var en tillräcklig åtgärd.

Vad har SOS Alarm för ansvar i fallet med Emil?

– Vi har ett ansvar så tillvida att det ska finnas tydligt uppsatta riktlinjer som våra anställda ska arbeta efter. Samtidigt har personer som jobbar åt oss ett eget ansvar. Vår undersökning visade att den här personen inte ska hålla på med SOS-samtal och sjukdomsbedömningar.

Hur kommer det sig att han fick jobbet från början om han är en person som inte ska hålla på med SOS-samtal och sjukdomsbedömningar?

– Det kan jag inte svara på. Men jag vill samtidigt säga att det här är en otroligt tragisk och unik händelse, säger Sverker Pettersson.

"Du andas jättebra"

Emils sista samtal till SOS Alarm:

Emil: Jag kan inte andas. Oj.

Sköterska: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.

Emil: (Rosslande ljud och en duns).

En granne hittade honom död klockan åtta på morgonen. Lägenhetsdörren stod på glänt. Mobilen låg en halv meter ifrån honom.

FAKTA

SOS Alarm: Sköterskan har ingen empati

■ ■ SOS Alarms egen utredning har visat att en ambulans med prioritet 1 skulle ha skickats i fallet Emil. Sjuksköterskan har inte lyssnat, har inte frågat efter sjukdomshistorik och har bristande empatisk förmåga enligt expertutlåtande.

■ ■ En docent i intensivvård har lyssnat på samtalen med Emil och säger att sjuksköterskan fastnar i fel spår – panikångest – och missar all viktig information: Patienten har varit sjuk med feber – blodförgiftning nu? – svimningskänsla – lågt blodtryck? – svårt att andas – chocktillstånd!

■ ■ Sjuksköterskan har efter det sista samtalet ringt en distriktsjourläkare, vilket också var fel. SOS Alarm har en egen läkare som var i tjänst.

■ ■ Företaget gjorde en lex Maria-anmälan 1 april 2011. Lex Maria innebär att vårdgivare har skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om en patient i samband med sjukvård utsatts för risk att drabbas av en allvarlig skada eller sjukdom.

■ ■ Sjuksköterskan fick vid anställningen 15 februari 2010 genomgå en internutbildning. Referenser inhämtades från tidigare anställning.

■ ■ I dag arbetar den åtalade sjuksköterskan på en akutmottagning.