Saab blir kinesiskt

Såldes för 900 miljoner kronor

NYHETER

Kinesiska Youngman och Pang Da köper 100 procent av Saab Automobile.

– Jag är oerhört lättad, säger Saabs vd Victor Muller till Aftonbladet.

Nu stoppas rekonstruktionen av bolaget.

Köpesumman är 100 miljoner euro, omkring 900 miljoner kronor, och gäller Saab Automobile AB och Saab Great Britain Ltd.

Löfte om långsiktigt engagemang

De kinesiska företagen har utlovat att man ser långsiktigt på investeringen. Det var, enligt ett pressmeddelande från Saab, en stor anledning till att köpet går igenom.

"Pang Da och Youngman skall förvärva samtliga aktier i Saab Automobile AB som i sin tur är hundraprocentig ägare till Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB", skriver rekonstruktören i sin inlaga till Vänersborgs tingsrätt.

Rekonstruktören Guy Lofalk drar nu tillbaka sin begäran om att rekonstruktionen av Saab Automobile ska upphöra, uppger tingsrätten.

Sent i går kom parterna överens.

De kinesiska företagen kommer enligt Muller nu investera uppåt 500 miljoner euro i Saab. Det uppgav han under en presskonferens i dag.

Ingen produktion innan 2012

Handeln med Swedish Automobiles aktie har stoppats på Amsterdambörsen. Att förhandlingarna med de kinesiska företagen drog ut på tiden kan förklara att Saab Automobile inte lyckades hålla den tidsgräns som tingsrätten i Vänersborg hade satt.

Swedish Automobile, Swan, räknar med att förlora omkring 70 miljoner euro, runt 630 miljoner kronor, om affären går igenom.

– Produktionen kan nog inte komma i gång innan årsskiftet, sa han under dagens presskonferens.

De nya kinesiska ägarna planerar att sätta upp produktion av Saab i Kina senast 2013, uppgav han också, under presskonferensen som hölls på telefon vid lunch i dag.

Möte med underleverantörer på måndag

Även om allt nu tycks vara klart, måste godkännande från Europeiska investeringsbanken, General Motors och kinesiska nationella ekonomiutvecklingsorganet NDRC.

På måndag kommer ett möte hållas mellan Saab och underleverantörerna som fortfarande väntar på att få sina fakturor betalda, äga rum på Vänersborgs tingsrätt.

– Vi kommer att behöva jobba över helgen för det, sa Muller.

Muller framhöll också att anledningen till att han inte tagit ut den bonus på 196 000 euro som han kunde ha gjort.

– Jag tyckte att det var olämpligt när vi fortfarande inte kunnat betala våra leverantörer. När de fått betalt, så kommer jag få betalt.

IF Metall: "Saab stannar"

IF Metall fick besked om köpet under ett möte med representanter från ledningen i dag.

– Det är väl jättebra att det kom ett besked med tanke på den situation vi stod inför. Det innebär att rekonstruktionen fortsätter och att vi får fortsätta att jobba för att säkra arbetstillfällena här på Saab, säger IF Metalls klubbordförande Håkan Skött till Aftonbladet.

Kommer Saab att stanna i Sverige, tror du?

– Ja det tror jag. Vi har tidigare pratat med både Pang Da och Young. Jag träffade vd:n för Pang Da för en månad sedan och de uttrycker att de är villiga att satsa på Saab med fortsatt produktion i Trollhättan, även om de givetvis vill producera bilar i Kina också.

– Jag tror att produktionen i Trollhättan kan växa.

Reaktionen från medlemmarna känner han inte till, eftersom han suttit i möten under hela dagen.

– Jag har svårt att tro något annat än att de tycker det här är skönt. Möjlighet är nu att få ut våra löner till fullo och inte bara garantilönen, säger Håkan Skött.

Lööf: "Regeringen har hjälpt till"

Näringsminister Annie Lööf (C) hoppas att problemen ska vara slut för Saab.

– Jag är glad att man tagit ett steg framåt och att rekonstruktionen fortsätter, säger hon till TT.

Lööf uppger att regeringen varit delaktig i processen genom samtal med kinesiska regeringsföreträdare och beslut som underlättar rekonstruktionen. Detaljer om beslutet vill hon däremot inte gå in på.

– Det handlar om att öka handlingsfriheten.

Enligt Lööf följer näringsdepartementet utvecklingen timme för timme.

Texten uppdateras fortlöpande.