Pang Pang – i Sverige

Nu smäller det – kineserna tankar på med pengar i Saab – men 500 får sluta

1/6
NYHETER

VÄNERSBORG. Tingsrätten sa ja – och de nya kinesiska ägarna vill investera över 20 miljarder kronor i Saab.

Men gårdagen gav också dystra besked.

En av sex anställda får gå från biltillverkaren.

Mattias Larsson, nybliven trebarnspappa, var försiktigt positiv när Aftonbladet träffade honom och familjen hemma i radhuset i Grästorp i går eftermiddag.

– Det känns väldigt lovande. Kapitalstarka ägare, nya produkter. Det känns inte omöjligt att hitta nya kunder, säger han.

Det har bara gått några timmar sen Guy Lofalk fick klartecken av Vänersborgs tingsrätt att fortsätta arbeta med rekonstruktionen av Saab. Borgenärssammanträdet fick hållas i kommunhuset i Vänersborg, tingsrättens lokaler var för små för att få plats med alla som inte fått betalt av biltillverkaren.

– Jag är mest spänd på att höra kineserna, sa Bertil Moldén, vd för branschorganisationen BIL Sweden.

Nya företag i Kina

De satt på främsta raden. Pang Quinhua, vd och ordförande för Pang Da, det största privatägda bilhandelsföretaget i Kina. Och Pang Qingnian, som leder tillverkaren Youngman Automotive Group. De köper 40 respektive 60 procent av aktierna i Saab Auto Group. Två nya företag bildas i Kina, ett för tillverkning och ett för distribution.

Guy Lofalk och Martin Larsson, chef för affärsutveckling på Saab, gick igenom hur de vill fortsätta arbetet med rekonstruktionen.

– Det bästa jag hört på mycket länge. Jag tycker definitivt att rekonstruktionen ska fortsätta, sa Peter Hallberg, representant för svenska Saab-återförsäljare, efteråt.

Stannar i Sverige

Planen innebär på sikt att Pang Da och Youngman satsar 20 miljarder kronor i Saab.

– Vi kommer att fortsätta att investera i Saab och behålla produktionen här. Om vi inte fortsätter att investera i Saab så vore det ju att slösa bort våra pengar, säger Pang Quinghua, vd i Pang Da.

Med Guy Lofalks plan kom också smällen: 500 Saabanställda tvingas sluta.

”Tungt besked”

– Det är naturligtvis ett tungt besked. Det är klart man har funderat på om det inte skulle komma något, med tanke på hur det var vid förra rekonstruktionen, säger Håkan Skött, ordförande för IF Metalls klubb vid Saab

i Trollhättan.

Efter en kort överläggning gav rätten klartecken till fortsatt rekonstruktion. Victor Muller var uppenbart lättad. Men han väntar med att fira.

– Det finns inget att fira nu. Kanske senare, säger han till Aftonbladet.

Sätter fart efter nyår

Bilbyggaren Mattias Larsson var en av de 700 personer som fick gå vid förra rekonstruktionen våren 2009.

– Sen blev jag återanställd till hösten. Jag hoppas det blir något liknande nu, säger han.

De nya ägarna räknar med att produktionen rullar i gång i Trollhättan efter nyår.

I dag är det tisdagsmöte som vanligt på fabriken.

Så twittras det om Saab