Tungt besök på Arlanda

AN-225 lockade entusiaster

1 av 16 | Foto: Bilder: CAROLINA BYRMO
NYHETER

Något försenat.

Men så är också AN-225 världens största, och tyngsta, flygplan.

I dag landade det på Arlanda.

På kullarna runt Arlanda hade mängder av entusiaster, så kallade "plane spotters", samlats för att bevittna dagens världsunika händelse. Och nästan exakt klockan 15.00 såg de ljuset i molnen.

Någon minut senare landade så fraktflyget AN-225 inför det samlade pressuppbådet vid brandstationen på landningsbana 1. Smidigt som ett kassaskåp.

På väg till Sydkorea

På sina 32 hjul taxade sedan det 285 ton stora åbäket stolt förbi de vanliga flygen bredvid landningsbanan innan det började lastas med kabelrullar inför morgondagens avresa till Sydkorea.

Skulle bära rymdfärja

AN-225 finns bara i ett exemplar och har sin bas i Ukraina. Till synes utan en tanke på allt vad aerodynamik heter – de sluttande vingarna ser ut att kunna knäckas närsomhelst av tyngden från de sex jetmotorerna – byggdes planet 1988 av tillverkaren Antonov i syfte att bära rymdfärjan Buran på sin rygg. I dag används det uteslutande för frakt.

Det här är AN-225:s andra Sverigebesök. I oktober 2010 stannade det för att tanka.

FAKTA

AN-225 vs. en vanlig Airbus A320

AN-225

Längd: 84 meter

Vingspann: 88,4 meter

Höjd: 18,1 meter

Vingyta: 905 kvadratmeter

Tomvikt: 285 ton

Max. startvikt: 640 ton

Airbus A320

Längd: 37,57 meter

Vingspann: 34,09 meter

Höjd: 11,76 meter

Vingyta: 122,6 kvadratmeter

Tomvikt: 42,6 ton

Max. startvikt: 78 ton