Expert: Det är inte försvarbart

NYHETER

Antalet svenskar som åker på kryssning har ökat lavinartat.

Men experterna ser inget skäl till oro:

– Rent statistiskt är fartygen väldigt säkra, säger sjösäkerhetsexperten Thore Hagman.

För bara femton år sedan handlade det om lyxkryssningar för ett fåtal. Men genom att bygga allt större fartyg har priserna sjunkit rejält.

Följden har blivit att antalet svenskar som åker på kryssning har ökat dramatiskt.

– Det har gått från lyx till massmarknad, säger Thore Hagman, som är knuten till Sjöräddningssällskapet.

Ändå är säkerheten i Europa och Nordamerika god, menar han.

– Det är betydligt farligare att åka på en bussresa. Men det kräver att reglerna följs. Det här är en verksamhet som måste kontrolleras.

Att ett jättefartyg som M/S Costa Concordia går på grund förvånar honom.

– Det är inte försvarbart. Det lutar mot att det är den mänskliga faktorn. För rederiet och branschen är det en katastrof.

Bättre sedan Estonia

Jörgen Lorén, ordförande för Sjöbefälsföreningen och befälhavare på rederiet Stena, håller med om att säkerheten generellt är god.

– Sedan Estonia har mycket gjorts, både för fartygets stabilitet och för att öka personalens kunskap. Det sista är minst lika viktigt.

Några garantier för att olyckor inte ska hända finns däremot inte.

– Men vad jag vet handlar det här om ett seriöst rederi.

FAKTA

Andra olyckor med kryssningsfartyg

Ryssland 2011

Kryssningsfartyget Bulgaria, med över 200 passagerare, sjunker i ett oväder på floden Volga. Bara runt 80 kunde räddas.

Norge 2011

En brand bryter ut på ett Hurtigrutten-fartyg Nordlys utanför Ålesund. Två besättningsmän omkommer. Fartyget fick kraftig slagsida, men kan räddas.

Antarktis 2007

Det finskbyggda kryssningsfartyget Explorer kolliderar med ett isberg. Den svenske kapteten Bengt Wiman beslutar sig för att evakuera alla 154 passagerare.