Experten: Det är farligare att åka buss

NYHETER

Sjösäkerheten har höjts sedan Estonia sjönk.

Det är betydligt farligare att åka buss.

Men i bland följs inte föreskrifterna på de moderna kryssningsfartygen, menar experterna.

Vad är det egentligen som har hänt?

Ännu vet vi inte säkert vad som har hänt. Men fartyget förefaller ha hamnat på fel kurs, gått på grund och fått en stor skada i skrovet, som gjort att vatten läckt in.

Borde inte ett stort modernt fartyg kunna navigera bättre?

Jo. Flera experter Aftonbladet har talat med kallar olyckan ”obegriplig”. Enligt Per Nordström, sjösäkerhetsdirektör på Transportstyrelsen, ska ett fartyg som Costa Concordia helt enkelt inte kunna hamna fel.

– Det finns så många navigations­system på ett så modernt och stort ­fartyg, så det går inte att förstå, säger han.

Varför fungerade inte de vatten­täta skotten?

Ett fartyg som Costa Concordia är byggt för att kunna klara av att minst två avdelningar vattenfylls. Men det förutsätter att de vattentäta dörrarna verkligen är stängda.

– Det är tyvärr inte alltid fallet. Vi vet att de ibland hålls öppna för att det ska bli enklare att röra sig ombord, säger Nordström.

Har sjösäkerheten inte blivit bättre sedan Estonia?

Jo, hävdar de experter Aftonbladet talat med.

– Mycket har gjorts, både för fartygets stabilitet och för att öka personalens kunskap, säger Jörgen Lorén, befälhavare och ordförande för Sjöbefälsföreningen.

Vågar man åka på kryssning egentligen?

Ja. Säkerheten på kryssningsfartygen i Europa och Nordamerika är allmänt god, enligt experterna.

– Det är betydligt farligare att åka på en bussresa, men det kräver att reglerna följs. Det här är en verksamhet som måste kontrolleras, säger Thore Hagman på Sjöräddningssällskapet.