Kaptenens försvar: "Jag snubblade ner i en livbåt"

1 av 3 | Foto: ap
Lyxkryssaren Costa Concordias kapten Francesco Schettino förs till häktet i lördags, eskorterad av en carabinieri.
NYHETER

Katastroffartyget Costa Concordias kapten Francesco Schettino, 52, har satts i husarrest.

Nu kommer en ny förklaring på varför han "råkade" överge fartyget:

– Jag snubblade och föll ned i en livbåt.

Myndigheter uppger på onsdagsmorgonen att kaptenen överförts från fängelset till husarrest i sitt hem i Meta di Sorrento, rapporterar italienska medier.

Nu kommer uppgifter om Schettinos förklaringar om hur han hanterat katastrofsituationen i fredags kväll.

"Snubblade och föll"

Han erkänner att han styrt skeppet på grund. Men anledningen till varför han inte kunnat leda arbetet med evakueringen var enligt honom själv inte att han inte ville, skriver tidningen la Repubblica, som citerar kaptenen då han talade inför domare för att förklara hur vittnen kan ha sett honom i en livbåt.

– Passagerare vällde ut på däck och tvingade till sig livbåtar. Jag hade inte ens någon flytväst eftersom jag hade givit den till en passagerare. Jag försökte få folk att gå i livbåtarna på ett kontrollerat sätt. Plötsligt, eftersom skeppet lutade i en vinkel på 60-70 grader, snubblade jag och hamnade i en av båtarna. Det var så jag hamnade i en livbåt, ska Schettino ha sagt.

Han erkänner att han är ansvarig för att ha styrt fartyget på grund, men nekar till att ha övergett skeppet. Tvärtom uppger han att han genom sin hantering räddat livet på hundratals, kanske tusentals passagerare.

Kom hem i natt

Kaptenen anlände till hemmet med poliseskort klockan 2 natten till i dag.

Chefsåklagaren vid Grosseto, Francis Verus, förvånas över beslutet.

– Jag förstår inte beslutet. Jag ser fram emot att läsa motiveringen, säger han till italienska tidningen Corriere della Sera, som utnämnt Francesco Schettino till "Italiens mest hatade man".

Schettino åtalas för flera fall av dråp och för att ha övergett skeppet. En inspelning av ett telefonsamtal som registrerats i en av fartygets svarta lådor, visar att Schettino vägrade lyda en order att återvända till fartyget, efter att han lämnat det då det grundstött och hamnat på slagsida.

Schettinos advokat bekräftar att kaptenen fått genomgå drogtester sent i fredags – och att man inväntar resultaten. Själv är Schettino inte orolig:

– Jag håller inte på med droger och jag hade inte druckit, ska han ha sagt enligt La Repubblica.

Fartyget har glidit

Hittills har elva kroppar hittats. Fem av dem är fortfarande inte identifierade.

Sökandet efter de 20 personer som fortfarande saknas har avbrutits under onsdagsmorgonen, eftersom Costa Concordia flyttat sig några centimeter.

– Mätinstrument indikerade att fartyget har rört sig. Vi håller just nu på att utvärdera om det har hittat en ny stabil plats, vilket kan tillåta oss fortsätta. För närvarande kan vi inte ens komma i närheten av det, säger Luca Cari, talesperson för kustbevakningens räddningsinsats, till nyhetsbyrån AFP.

FAKTA

Här är samtalet med kustbevakningen – ord för ord

Vakthavande de Falco (V): Hej. Detta är de Falco från Livorno, pratar jag med kaptenen?

Kapten Francesco Schettino (K), (knappt hörbart): Ja, god kväll kapten de Falco.

V: Detta är de Falco från Livorno, pratar jag med kaptenen? Var vänlig uppge ditt namn!

K: Detta är kapten Schettino.

V: Schettino? Lyssna nu Schettino, det finns folk som är strandade på fartyget. Nu ska du gå till din räddningsbåt, till fartygets sida. Där finns en repstege. Du ska klättra upp för stegen och gå ombord! Gå ombord och tala om för mig hur många personer som finns där! Har du förstått?! Jag bandar detta samtal, kapten Schettino!

K: Kapten, låt mig säga en sak....

V: Tala högre!

K: (knappt hörbart, brus i bakgrunden): Fartyget just nu...

V: Kapten, tala högre! Skyl mikrofonen med handen och tala högre! Förstår du?

K: Fartyget lutar nu.

V: Jag förstår. Lyssna, just nu klättrar folk nedanför stegen från fartyget. Gå i motsatt riktning, gå tillbaka till fartyget och tala om för mig hur många människor som finns där! Förstått?! Tala om för mig om det finns barn, kvinnor och vad de behöver! Och berätta exakt hur många det finns i varje kategori! Lyssna Schettino, kanske har du räddat dig själv från havet, men jag kommer att se till att detta kommer ut. Du ska få betala för detta! Helvete!

K: Snälla kapten...

V: Vadå 'snälla'! Gå ombord! Säg att du ska tillbaka ombord!

K: Jag är i en räddningsbåt, nedanför fartyget. Jag har inte gått någonstans, jag är här.

V: Vad gör du nu?

K: Jag samordnar...

V: Vad samordnar du där?? Gå ombord och samordna räddningen från fartyget! Vägrar du?!

K: Nej, nej, jag vägrar inte...

V: Vägrar du att gå tillbaka ombord? Tala om varför!

K: Jag går inte för att en annan räddningbåt har stannat..

V: Gå ombord!! Du måste fortsätta med räddningen. Du har beordrat evakuering, nu tar jag över befälet! Du måste gå ombord, fattar du det?

K: Kapten..

V: Hör du mig??

K: Jag går.

V: Gå! Och ring mig när du är ombord. Mitt lufträddningsteam är där. Sätt igång! Det finns redan döda kroppar på fartyget, Schettino!

K: Hur många?

V: Jag vet inte, minst en. Det är du som ska tala om detta för mig! Jesus Kristus!!

K: Men vet du att det är mörkt här, vi ser ingenting?

V: Och vad vill du göra då? Vill du gå hem, Schettino?! Gå ombord och tala om för mig vad vi kan göra, hur många personer som finns där och vad de behöver! Nu!

K: Jag är här med andra kaptenen..

V: Ursäkta?

K: Jag är här med andra kaptenen och han heter..

V: Gå då ombord båda! Vad heter den andre?

K: Dimitry.

V: Dimitry vad?

K: Dimitry.. (ohörbart).

V: Du och din andre kapten - gå ombord! Förstått??

K: Jag vill gå ombord, men den andra livräddningsbåtens motor har stannat och jag kallade hit räddningspersonal.

V: Du har talat om detta i en timme nu. Och nu, gå ombord! Gå ombord! Och berätta hur många som finns där!

K: Ok.

V: Gå genast!

(Men kapten Francesco Schettino gick aldrig ombord, uppger kustbevakningen, enligt italiensk press. Istället tog han en taxi och åkte till öns hamn).

Efter att samtalen publicerats i italiensk press i går har Gregorio de Falco, operativ chef vid kustbevakningen i Livorno, fått hjältestatus i Italien.  Han hyllas på webben, bland annat på Facebook och Twitter, för hans ihärdiga försök att tvinga kaptenen som flytt fartyget att återvända och fortsätta med räddningsinsatsen.