Dödsrutten har använts tidigare

Unik data visar fartyget åka farlig rutt tidigare

Den röda linjen visar rutten vid olyckan i fredags och den blåa hur fartyget åkt vid sin resa den 14 augusti 2011.
Foto: Lloyd's List
Den röda linjen visar rutten vid olyckan i fredags och den blåa hur fartyget åkt vid sin resa den 14 augusti 2011.
NYHETER

Nu kastas nytt ljus över färjekatastrofen i Italien.

Unik data visar att Costa Concordia tidigare åkt dödsrutten – och ännu närmare land.

Det har spekulerats att kaptenen Francesco Schettino, 52, navigerat fel eller bara ville briljera.

Nya uppgifter visar nu att skeppet farit farligt nära land även förut.

Tidigare nära land

Den ansedda sjöfartstidningen Lloyd's List har tagit del av spårningsinformation som visar att olycksfartyget Costa Concordia för ett halvår sedan tagit en farlig rutt.

På fartygets resa den 14 augusti ska det ha passerat ön Giglio på ett avstånd av 230 meter, något närmare än då det i fredags slogs emot grund.

Rederiet Costas vd Pierluigi Foschi uppgav på en presskonferens i måndags att fartygets normala rutt har godkänts av lokala sjöfartsmyndigheter, och att man då aldrig åkt mindre än 500 meter från land.

200 meter från olycksplats

Fredagens dödsrutt skulle ha varit ett undantag som var ”icke auktoriserat, icke godkänt och okänt för Costa”, uppgav vd:n enligt Lloyd's List.

De nya uppgifterna visar att man tidigare åkt så nära som 200 meter från fredagens olycksplats. Dessutom ska man ha alltså åkt långt närmare än de 500 meter som Pierluigi Foschi uppgav som säkerhetsavstånd till land.