Ett enda glas vin räcker för att skada fostret.
Det visar en ny dansk studie.
Samtidigt dricker var tredje svensk kvinna alkohol under graviditeten.
De danska forskarna överraskades av resultatet. De hade väntat sig att gravida skulle kunna dricka små mängder alkohol utan risk.
Så var det inte.
Den som dricker två snapsar i veckan ökar risken för missfall med hela 50 procent. Fyra snapsar fördubblar risken.
Studien har gjorts på 91 843 gravida kvinnor under sex års tid.
Samtidigt finns en tidigare svensk undersökning som gjorts vid mödravårdscentraler i Stockholm som visar att var tredje gravid kvinna dricker alkohol under sin graviditet. 17 procent dricker så mycket att de kan betraktas som riskkonsumenter.
– Alkohol är fullständigt livsfarligt under graviditeten och drabbar fosterutvecklingen, säger Ulf Eriksson, professor i histologi vid Uppsala universitet.
Han är inte förvånad över det danska resultatet.
– Det är ingen hemlighet att alkohol skadar foster och att det skadar även vid låga nivåer. Man kan inte med säkerhet fastställa en säker lägstanivå och det är ett viktigt budskap.
Svenska myndigheter avråder i dag helt från alkoholkonsumtion under graviditeten.
Betyder det att gravida helt bör avstå från alkohol för att vara på den säkra sidan?
– Absolut. Nolltolerans är det enda vettiga. Då vet man säkert. Det är märkligt hur man kan tänka, att det är farligt så jag dricker bara lite grann.
Bakom den danska studien står Anne-Marie Nybo Andersen, professor i social epidemiologi på Köpenhamns universitet. Också hon kommer fortsättningsvis rekommendera kvinnor att helt avstå från alkohol när de försöker bli gravida och åtminstone under graviditetens fyra första månader.
– Efter fyra månader visar undersökningar att det inte finns ökad risk att barnet blir dödfött, men vi kan ju inte garantera att det inte skadas på andra sätt. Mitt råd är att se till att koncentrationen av alkohol i blodet hålls på så låg nivå som möjligt, säger hon till Videnskab.dk.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
Vad tycker du? Klicka för
att ge din rekommendation