”Jag tycker om det oväntade”

Kaptenen Francesco Schettino i unik intervju före fartygsolyckan

1 av 3
”Lyckligtvis glömmer människor fort bort katastrofer”, sa Costa Concordias kapten Francesco Schettino för ett år sedan.
NYHETER

Precis innan man går ombord på denna flytande semesterby, tillsammans med 4 000 andra passagerare, är det oundvikligt att tänka:

Är det inte lite övermodigt att gå ombord på en sådan koloss, det kyliga vädret till trots, och med risken att bli ett offer för Medelhavets eller Atlantens vilda vågor?

Det var med den tanken jag påbörjade mitt reportage för Dnes om en kryssning ombord på Costa Concordia.

Från italienska staden Savona till Gibraltar, Madeira och tillbaka. Det var nära till hands att tänka på Titanic, som ju fick betala dyrt för sin stolthet. Detta var i december 2010.

– I dag har yrket som kapten inte längre något att göra med hur det var förr i tiden, försökte Costa Concordias 50-årige kapten Francesco Schettino, betrygga mig.

Han fortsatte:

– Säkerhetsnivån är mycket högre nu, tack vare en förenklad navigation, en hög teknisk prestanda och användningen av internet. Dessutom är det så att om ett fel skulle uppstå, skulle det inte nödvändigtvis vara fatalt eftersom vi är bättre väpnade för att möta möjliga komplikationer.

Därmed var det inte lika svårt att vara kapten som förr i tiden.

– Svåra beslut är enklare att ta eftersom kaptenen förfogar över mer hjälp, vilket innebär att det nu för tiden inte ligger lika mycket ansvar på honom, som det var förr. Även om det i slutändan alltid är han som måste ta ansvar för besluten.

’Människor glömmer’

Hur kom du att bli kapten?

– Jag började en elektronikingenjörsutbildning, men familjetraditionen ledde mig till att skriva in mig på en sommarkurs för att prova livet som sjöman. Både min far och min farfar var kaptener och jag föll omedelbart för havets kallelse.

Under åtta år arbetade Francesco Schettino på passagerarbåtar i italienska marinen och därefter i handelsflottan. Men för att kunna stiga i graderna bytte han till kryssningsfartyg och hamnade till slut på Costa Concordia.

Har Titanics öde fortfarande ett inflytande över hur människor ser på kryssningar?

– Lyckligtvis glömmer människor fort bort katastrofer. Det är precis som med flygolyckor. Ingen tror att det kommer att hända just en själv. I slutändan kan man till och med säga att filmen Titanic, som vann alla Oscars i slutet av 1990-talet, har ökat antalet passagerare på de stora transatlantiska fartygen.

’Kan hantera allt’

Kaptenen berättade om den obligatoriska säkerhetsinformationen – på sju olika språk – som svar på frågan om hur de garanterar resenärernas säkerhet.

– Var och en lär sig att sätta på sin flytväst på rätt sätt och vilken livbåt man skall ta sig till i en nödsituation, sa han bland annat.

Vad är ditt bästa minne ute på havet?

– Det är svårt att bara nämna ett, det finns så många! För mig är det viktigaste kontakten med människorna och känslan att jag kan hantera alla situationer, även den mest komplicerade. Det är det bästa, för mig. Jag tycker om det oväntade, när man måste agera utanför rutinmässiga procedurer. Det som stimulerar mig är utmaningarna, oavsett om det är oväder eller någonting annat.

Och det värsta?

– Jag har inget minne av någon hemsk upplevelse. Varje ögonblick på båten är viktig för mig men jag har aldrig befunnit mig i en farlig situation som jag inte hade kontroll över. Jag tror att det beror på att jag förbereder varje dag grundligt. Det är viktigt att alltid vara beredd. Jag skulle avsky att ha varit kapten på Titanic, som korsade oceanen bland alla isberg ... Jag tror att man kan hantera alla situationer och förutse problem med bra förberedelse. Passagerarnas säkerhet är viktigast.

FAKTA

Riskerar 15 års fängelsestraff

Fredag den 13 januari går Costa Concordia på grund utanför ön Giglio vid Toscanas kust i Italien. Ombord finns 3 200 passagerare och 1 000 besättningsmän. En av passagerarna var Aftonbladets Ingalill Mosander.

– Det var kaos, mitt hjärta bultade, jag var väldigt rädd, sa hon om katastrofen.

Dominica Cemortan, 25, är tidigare anställd på båten och åt middag med Schettino när olyckan inträffade.

– Han är en hjälte, säger kvinnan som haverikommissionen hoppas ska reda ut vad kaptenen gjorde under evakueringen.

15 människor har hittills bekräftats döda, de senaste offren hittades i går men fortfarande saknades 17 personer. Kaptenen riskerar 15 års fängelse för dråp och sitter i husarrest i väntan på utredning.

Tar 3 780 passagerare och en 1 100 man stark besättning på sina 13 däck och väger 114 500 ton.

Drivs av sex dieselmotorer och två elektriska med en maxhastighet av 23 knop (43 km/h). Kryssningsfarten uppges till 21,5 knop (39,8 km/h).

Döptes vid en ceremoni i Rom den 7 juli och supermodellen Eva Herzigova är skeppets gudmor.

Kapten Francesco Schettino pekades dagarna efter katastrofen ut som ansvarig för olyckan då han avvek från rutten för att passagerarna skulle få vinka till de boende på ön. Enligt rederiet var det hans eget beslut – enligt Schettino är det något som görs regelbundet med rederiets goda minne.

Schettino kallas efter katastrofen ”Kapten Ynkrygg” och är Italiens mest hånade man efter uppgifterna om att han övergett skeppet innan evakueringen var klar.

– Jag snubblade och föll i en livbåt i paniken, säger han själv.

Han anklagas också för att ha förminskat katastrofens omfattning och fördröjt räddningsarbetet.

Costa Concordia

Costa Concordia riskerar nu också att bli en miljöbomb – 2 380 ton dieselbränsle riskerar att förgifta det känsliga kustområdet. I förra veckan utlystes katastroftillstånd runt det toskanska kustbandet.

Skeppet kostade drygt fyra miljarder kronor att bygga och gjorde sin jungfrufärd den 14 juli 2006.

Har 1 500 hytter, 6 000 kvadratmeter stort spa i två våningar, 13 barer och fem restauranger bland annat.

Sammanställning: Niklas Eriksson

■ ■ Tjeckiska journalisten Dana Emingerová följde med skandalkaptenen på en kryssning ombord på Costa Concordia för ett drygt år sedan. För henne berättade Francesco Schettino då om sitt liv. Om hur säkra fartygen blivit sedan Titanic. Om att i princip inget kan gå fel och att passagerarnas säkerhet är viktigast. Och om sin förkärlek för utmaningar och det oväntade.

■ ■ Den 13 januari i år hände det oväntade – men knappast på det sätt kaptenen hade tänkt sig.

Dana Emingerovà
Översättning: Natascha Jakobsen