Två fartyg stoppade på kort tid

NYHETER

Först i Karlshamn, sedan i Karlskrona. På en knapp vecka har allvarliga säkerhetsbrister stoppat fler passagerarfärjor i svenska hamnar än under 2010 och 2011 tillsammans.

Bland annat Stena-fartyg har åkt över minorna. Obs, arkivbild.
Foto: Stena line
Bland annat Stena-fartyg har åkt över minorna. Obs, arkivbild.

Säkerhetsproblemen på passagerarfärjan Stena Feronia åtgärdades under tisdagen och därmed lär fartyget snart kunna lämna Karlskrona för färd mot polska Gdynia. Färjan stoppades från att lämna kaj på måndagen sedan Transportstyrelsen upptäckt flera allvarliga brister i främst passagerarsäkerheten.

– Det var brandsäkerhet, branddörrar som inte stängde och livräddningsutrustning som blev oåtkomlig vid en brand, säger Mats Strandberg.

Räcken saknades

Han nämner även utrymningsvägar som inte fungerade samt avsaknad av ledstänger och räcken.

– Om man tänker sig en olycka som Costa Concordia, där fartyget lutar jättemycket, så måste man ju ha någonting att hålla sig i för att ta sig över till andra sidan, och det saknades på en hel del ställen.

Så sent som förra onsdagen stoppades en danskflaggad färja i Karlshamn före avfärd till Klaipeda i Litauen av liknande skäl. Men att fartyg stoppas på det här sättet är ovanligt. Under 2010 stoppades ett passagerarfartyg, 2011 inget.

Få döda i fjol

Säkerheten inom svensk sjöfart är också mycket god, säger Jörgen Zachau, chef för utredningsenheten vid Transportstyrelsens sjöfartsavdelning.

– Förra året hade vi tre omkomna totalt i yrkessjöfarten, totalt alltså, på alla svenska fartyg, med besättningar och passagerare, säger Jörgen Zachau.

– Och år 2010 hade vi ingen. Det är ju rätt bra statistik.

Stena Line har chartrat fartyget Stena Feronia av systerbolaget Stena Roro.

– Normalt sett är det så att den som äger båten ska sköta det här helt enkelt, säger Stena Lines informationschef Joakim Kenndal.

– Men vi har sagt att från och med nu så kommer vi att göra egna kontroller av de fartyg vi chartrar.