Göteborgska sexigast och bäst för service

NYHETER

Göteborgska är inte bara den sexigaste dialekten. Det är också en av de dialekter som kunder helst möts av när de ringer till kundtjänst.

Kitty Jutbring.
Foto: Karin Törnblom
Kitty Jutbring.

Enligt undersökningen som Com Hem gjort svarar fyra av tio svenskar att dialekten spelar roll hos den som svarar i kundtjänst. I topp på listan hamnar göteborgska.

– Kan det inte vara så att den inte är snobbig? Den är lite rejäl och förtroendeingivande, lite arbetarklass men ändå seriös och heller inte för bonnig, säger Kitty Jutbring, 35, radioprofil och göteborgare.

Norrländska också populärt

I topp tillsammans med göteborgska hamnar även stockholmska och norrländska.

- Norrländska tycker jag är sådan att jag känner att den här personen kan man lite på.

På andra plats hamnar skånska, strax före värmländska, dalmål, gotländska och finlandssvenska. Bara en av hundra vill mötas av Östgötska och småländska i kundtjänst.

– Jag är på Peace and Love och lyssnade på Markus Krunegård i går. Han är ju från Norrköping och det låter ju jättefint, om det är rätt person låter det fint oavsett dialekt. Förhoppningsvis är det inte dialekten utan personen som avgör.

Göteborgska även sexigast

Det är inte bara i kundtjänst som svenskarna vill höra göteborgska. Enligt en Sifo-undersökning från förra året är göteborgska även den dialekt som är landets sexigaste.

– Jag får för mig att tjejer tycker det känns lite känns lite macho, men jag har aldrig upplevt att killar tycker att det är så fint. Jag har inte fått några sexinviter på grund av min dialekt. Jag tycker själv att det kan låta lite grovt, men det bara smickrande.

FAKTA

Dialekterna som föredras i kundtjänst

Göteborgska 11 procent

Stockholmska 11 procent

Norrländska 11 procent

Skånska 7 procent

Värmländska 6 procent

Dalmål 4 procent

Gotlänska 3 procent

Finlandssvenska 3 procent

Östgötska 1 procent

Småländska 1 procent

2593 personer i åldrarna 15 till 80 år fick svara på frågor om dialekter i Com Hem:s kundpanel.

40 procent svarar "ja, helt klar" eller "ja, kanske" på frågan om dialekten hos den du talar med vid kundservice har betydelse, 56 procent anser att dialekten inte har betydelse och 4 procent har ingen åsikt i frågan.

En trend är att de svarande gillar sin egen dialekt bäst. Tydligast är det norrut där 42 procent av de svarande föredrar norrländska.

Källa: Com Hem