EU ber om ursäkt för sexistisk video

NYHETER

Dansande, kråmande tjejer i korta klänningar med intresse för smink och färgen rosa - filmen som EU-kommissionen lanserade för att fånga unga kvinnors intresse för vetenskap fick bara ligga uppe i fem dagar.

Efter massiv kritik ber nu EU-kommissionen om ursäkt.

Tre tjejer dansar fram i korta klänningar och höga klackar i en rosaskimrande 45-sekundersfilm. En manlig vetenskapsman vid ett mikroskop tar på sig sina glasögon och kollar in de fnittriga tjejerna.

”Förfärligt”

Det är handlingen i en reklamfilm som EU-kommissionen lagt cirka 900 000 kronor på, pengar som skattebetalarna är med och betalar. Syftet? Att få unga tjejer intresserade av vetenskap och forskning.

– Det är förfärligt att en sådan här film kommer igenom. Den vidmakthåller ju de traditionella könsrollerna. De har inte kommit förbi lektion 1A, säger Anna-Klara Bratt, chefredaktör och feminist.

Smink ska skapa intresse

För att få tjejer i åldern 13-18 år intresserade av vetenskap har EU-kommissionen lagt till detaljer med puder, nagellack och i loggan är i:et i Science i form av ett läppstift. Med filmen ville man visa att unga tjejer redan har vetenskap runt omkring sig, i form av smink.

Eva Malmström Jonsson är professor och vice rektor vid KTH. När Aftonbladet når henne har hon precis sett filmen.

– Jag finner inte ord. Den är bedrövlig. Det här förlöjligar kvinnans roll inom vetenskapen. Den konserverar gamla fördomar, precis det som vi vill få bort, säger hon upprört.

Togs bort

Reklamfilmen fick ligga uppe på EU-kommissionens hemsida och Facebook-sida i fem dagar. Kritiken var massiv och nu har EU-kommissionen bett om ursäkt. I dag är filmen utbytt mot klipp med kvinnliga forskare som berättar om sina jobb.

I ett mejl från EU-kommissionens svenska kontor skriver Pierre Schellekens att EU-kommissionen inser att filmen sänder fel signaler och att den riskerar att fjärma unga tjejer från forskning.