Taxfreeräkningen: 285 000 kronor

Familjen Collin handlade för 2 850 kronor – Norwegian drog 285 000 från kontot.

BEKLAGAR MISSTAGET Norwegian drog nästan 300 000 kronor i stället för knappt 3 000 kronor från familjen Collins konto. ”Pengarna ska redan vara på väg till deras konton enligt Gate Gourmet”, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian.
BEKLAGAR MISSTAGET Norwegian drog nästan 300 000 kronor i stället för knappt 3 000 kronor från familjen Collins konto. ”Pengarna ska redan vara på väg till deras konton enligt Gate Gourmet”, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian.
NYHETER

Flygresan hem från Gran Canaria blev en dyr historia.

För ett par parfymer, lite godis och starksprit betalade familjen Collin 285 000 kronor.

– Plötsligt upptäckte jag att jag låg flera hundra tusen kronor minus på kontot, inte särskilt bra i semestertider, säger Dan Collin, 36.

Flygresan hem från Gran Canaria blev en dyr historia för familjen Collin.
Foto: Privat
Flygresan hem från Gran Canaria blev en dyr historia för familjen Collin.

Familjen Collin var på semester på Gran Canaria i slutet av juni, och ett par timmar innan landning tog personalen på Norwegian-planet betalt för de förbeställda taxfreevarorna.

– Vi hade beställt lite parfymer, godis och alkohol, säger Dan Collin.

Summan för produkterna: 2 850 kronor.

Men när han kontrollerade sitt kontoutdrag någon vecka senare fick han en chock.

Mitt i semestern var saldot minus 300 000 kronor. För läsken och snacksen ombord hade företaget dragit 34 000 kronor.

– Jag hade blivit varnad av våra grannar, som råkat ut för samma sak. Men jag blev ändå väldigt ställd, säger han.

Inte förvånade

Dan Collin kontaktade Norwegian, som lovade att lösa problemet.

– Men de verkade varken förvånade eller särskilt upprörda över vad som hänt. Det ställer ju till en hel del problem för oss i familjen som har semester just nu, säger han.

Åsa Larsson, informationschef på Norwegian, hänvisar till Gate gourmet som stod för alla produkter och kortläsare på Norwegianflighten.

– De produkter vår flygande personal säljer ombord görs på deras vägnar, säger hon.

Fel i systemen

Åsa Larsson känner till att Gate gourmet haft ett fel i sina system som gjort att passagerare blivit felbelastade.

– Detta är givetvis oerhört beklagligt men pengarna ska redan vara på väg till deras konton enligt Gate Gourmet, säger Åsa Larsson.

Aftonbladet har gjort upprepade försök att nå Gate gourmet. Efter några timmar skickar de en skriftlig kommuniké:

"Frågan är nu löst, och vårt team fortsätter att samarbeta med Norwegian för att informera de berörda passagerarna om att betalningarna kommer att korrigeras", skriver Brigitt Trindler.

– Jag är väldigt besviken på Norwegian som inte engagerar sig mer för sina kunder. Det minsta man kan begära är att de snabbt för över pengarna och kompenserar oss för de problem de orsakat oss, säger Dan Collin.