Årets Dagstidning digitalt. Årets Nyhetssajt.
Startsidan / Nyheter

Alkohol minskar risken för reumatism

Ett måttligt alkoholdrickande kan minska risken för ledgångsreumatism hos kvinnor. Det visar en ny studie vid Karolinska Institutet i Solna, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Fyra till fem glas, där ett glas motsvarar 1,5 deciliter vin i veckan är optimalt.

I den gruppen har vi sett 52 procents lägre risk att drabbas, säger professor Alicja Wolk, en av forskarna bakom studien som omfattar 30 000 kvinnor födda mellan år 1914 och 1948.

  • Skriv ut
TT
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet

Aftonbladet TV

Nöjesbladet FILM

Populära bildspel via Shootitlive