Whiskeyjätten Jack Daniel's stämmer Göteborgskrögare

Kräver 1,4 miljoner kronor av krogen Rockbaren

Rockbarens logga bredvid den klassiska Jack Daniels-loggan. Lite för lika, tycker den amerikanska whiskey-tillverkaren.
Rockbarens logga bredvid den klassiska Jack Daniels-loggan. Lite för lika, tycker den amerikanska whiskey-tillverkaren.
NYHETER

Jack Daniel's är en av världens största whiskeytillverkare.

Men ingen strid verkar vara för liten för varumärket – som jätten säger sig satsat flera miljarder på.

Nu stämmer de en Göteborgskrog på 1,4 miljoner kronor.

Hårdrockskrogen Rockbaren i Göteborg har i flera år legat i en bitter fejd med Jack Daniel's.

Whiskeyjätten anser att krogens logga är allt för lik deras varumärke som är starkt förknippat med rockmusiken.

– Löjligt, säger Rockbarens ägare Tobias Corsman till Göteborgs-Posten.

Jack Daniel's logo pryder framförallt spritflaskorna men också allt mellan t-shirts och shoppingkorgar.

Satsat 1,9 miljarder

Rockbaren använder sin logga på bland annat markiser, skyltar och tröjor trots flera ronder mot amerikanerna bakom whiskeyn, skriver Göteborgs–Posten.

Och krogen har gått med på vissa förändringar under fejdens gång.

Inte tillräckliga dock enligt sprittillverkaren, som uppger sig satsat över 1,9 miljarder kronor på att bygga sitt varumärke de senaste sex åren – bara i Europa.

”Logotyperna är uppenbart utformade för att efterlikna Jack Daniel's varumärken, i syfte att dra nytta av det anseende och renommé som varumärkena är förknippade med” skriver Jack Daniel's jurister i den stämningsansökan som lämnades in till Stockholms tingsrätt uppger GP.

Dessutom tycker de Rockbarens logga är en direkt snyting mot dem och att den kan ge det felaktiga att krogen är en officiell ”Jack Daniel's-krog”

Därför kräver jätten nu 1,2 miljoner kronor i uteblivna licensintäkter och 200 000 i skadestånd.

Inte orolig

Jack Daniel's svenska advokater vill inte uttala sig i ärendet, skriver GP.

Men Tobias Corsman förklarar sin syn på saken för tidningen:

– Jag tycker att hela saken verkar lite halvskum. De hade en gammal tvist med den förra ägaren som löste sig innan vi tog över, men så har de kommit nu på nytt i och med att logotypen förts över mellan bolagen, säger han till GP.

Han tror inte att de kommer tvingas betala några miljoner.

– Det kommer nog bra. Tror vi.