Kritikstorm mot OS

Klädd som till höger? Då är du tyvärr inte välkommen till OS i london.
Foto: SCANPIX
Klädd som till höger? Då är du tyvärr inte välkommen till OS i london.
NYHETER

Åskådare med Pepsi-tröja kommer inte släppas in på OS. Orsaken? Evenemanget är sponsrat av Coca-Cola.

Efter OS-basen Sebastian Coes kontroversiella besked riktas nu en storm av kritik mot sportevenemangets rekordtuffa sponsorregler.

– Det låter som forna Sovjet, säger Johan Anselmsson, docent i marknadsföring.

Har du biljetter till OS? Då är det bäst att du lämnar eventuella kläder med Pepsi-loggan på hemma. Annars kommer du inte släppas in. Bakgrunden förklarade OS-basen Sebastian Coe i brittisk radio i går:

– Coca-cola är våra sponsorer och de har lagt flera miljoner pund på projektet. Vi skyddar våra sponsorer.

Vaktstyrka patrullerar

Det var under en intervju i BBC Radio som OS-basen plötsligt blev irriterad när journalisten ställde frågor om evenemangets stenhårda sponsorregler. På frågan om hur man kommer hantera åskådare med Nike-skor, med tanke på att OS även är sponsrat av Adidas, blev svaret:

– Förmodligen kommer du kunna komma in med Nike-skor. Är du nöjd nu?

Sedan i måndags patrullerar en vaktstyrka på 300 personer Londons gator för att se till att inga blomsterhandlare eller pubar säljer några "guldbuketter" eller "olympiska hamburgare".

Ingen förutom de stora sponsorerna får nämligen använda orden olympisk, sommar eller guld i sin annonsering. Den som ändå gör det kan stämmas och hamna i kriminalregistret.

Reglerna – som flera brittiska medier kallar för drakoniska – har den senaste tiden lett till en storm av kritik mot OS.

Påminner om diktatur

Johan Anselmsson, docent i marknadsföring vid Ekonomihögskolan i Lund, menar att den här typen av regler påminner om en diktatur. 

– Det låter som forna Sovjet. Det är att gå alldeles för långt och det motverkar bara syftet och gör folk förbannade. OS ska ju signalera gemenskap och harmoni.

Under OS i London har också polisen rätt att be åskådare tömma innehållet i exempelvis chipspåsar och be dem överföra innehållet i neutrala påsar. Allt för att inte bryta mot sponsorreglerna.

– Det här är idéer som landar utanför de allra flesta människors värderingar. Det verkar fånigt och jag tror dessutom att det är kontraproduktivt.

Mot bakgrund av OS nya förhållningssätt har många människor meddelat att de nu tänker bojkotta de olympiska spelen.

Tänker bojkotta

En av dem är Micke Kazarnowicz, som själv bland annat arbetar som lärare på reklamskolan Berghs i Stockholm.

– Jag brukar alltid följa OS men den här gången tänker jag bojkotta. När jag skrev det på Twitter fick jag massvis av reaktioner från folk som kände samma sak. Hela evenemanget dras ner av de absurda sponsorreglerna. Allt handlar bara om att de ska dra in så mycket pengar som möjligt.