Stort tågkaos i södra Sverige

1 av 3
Folk väntar på ersättningsbussar vid Malmö central.
NYHETER

Resenärer fast i tågkaoset vittnar om svåra förhållanden ombord på ersättningsbussar och de tåg som går.

– Det var en skräckresa, säger journalisten Göran Skytte som var ombord på ett av tågen.

Tågkaoset i södra Sverige fortsätter. Ett tåg som skulle ta resenärer från Hässleholm till Stockholm gick sönder söder om Alvesta. Resenärer därifrån evakuerades till ett annat tåg. En som var ombord är journalisten Göran Skytte.

– Det fanns ingen mat och inget att dricka. Det är en skräckresa, säger han.

Han valde att kliva av resan i Alvesta för att ta in på ett hotell.

– Det har varit åtta timmar ombord på tåg och buss för att komma en liten sträcka. Jag tar det inte längre, säger han.

Kontaktledning nedriven

Det var en nedriven kontaktledning som orsakade kaoset och inte förrän vid klockan 12 under fredagen beräknas trafiken kunna gå som vanligt. Totalt drabbades 3 000 personer och 15 tåg drabbade.

Andra resenärer som Aftonbladet har pratat med vittnar om brist på information och att det var trångt.

– Det har varit dålig information. SJ-personal på Malmö station tipsade om att vi kunde åka en annan dag men vi skulle i så fall inte få någon ersättning för uppehälle, säger Niklas Askerstrand.

Informerat tillräckligt

Trafikverket som informerar på tågstationerna har en annan uppfattning.

– Vi la ut information under eftermiddagen och det ligger kvar. Man kan inte ropa hela tiden att det är stopp på en sträcka. Vi tycker att vi har informerat i den omfattning som krävs, säger Helena Tilander, presschef på Trafikverket.

Även SJ anser att informationen varit tillräcklig.

– Vi försöker göra vårt bästa och har bland annat kört fram mat och dryck till passagerare längs sträckan.

Den senaste tiden har tågtrafiken drabbats av flera stopp med nedrivna kontaktledningar.

– Vi har mycket trafik på järnvägen och det blir mycket slitage, det är ingen hemlighet. Om kontaktnedrivningarna har något samband vet vi inte, säger Helena Tilander.