Pr-byråns nota: 15 milj kronor

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) och hustrun Annika Brifalk.
Foto: Gustav Hugosson
Utbildningsminister Jan Björklund (FP) och hustrun Annika Brifalk.
NYHETER

Regeringen avsatte 15 miljoner till Arbetsförmedlingens kampanj för jobb till funktionshindrade.

Pengarna gick till Gullers Grupp, den pr-byrå som anlitades för uppdraget.

Aftonbladet kan nu avslöja att konsulten som ledde arbetet hos byrån var Anette Brifalk, hustru till utbildningsminister Jan Björklund (FP).

– Att jag är gift med honom var tämligen oproblematiskt i det här fallet, säger hon.

En av fakturorna från Pr-byrån
En av fakturorna från Pr-byrån

Fackförbundet ST:s tidning "Publikt" går i dag igenom hur Arbetsförmedlingen lägger miljoner på pr-arbete. Reklamkampanjer har de senaste åren genomförts för att bland annat marknadsföra nystartsjobb, instegsjobb och etableringsreformen.

Detta trots att alliansen, innan den tog över regeringsmakten 2006, var mycket tydlig med att myndigheter inte alls ska ägna sig åt opinionsbildning.

Greta Svensson, Arbetsförmedlingens biträdande kommunikationschef, beskriver förändringen i "Publikt":

– Det var lite politiskt inkorrekt tidigare, nu ser man det snarare som en del av uppgiften. Man vill att myndigheten ska ägna sig åt folkbildning, kampanjer och pr för att beskriva sin verksamhet, säger hon.

Drog högsta vinsten

En av de pr-byråer som är mycket flitigt anlitad av Arbetsförmedlingen är Gullers Grupp. Där arbetar bland annat Anette Brifalk Björklund, som är gift med en av alliansens främsta företrädare, folkpartiledaren och ministern Jan Björklund.

När Arbetsförmedlingen under förra året skulle starta kampanjen "Se kraften!" för att få arbetsgivare att vilja anställa funktionshindrade var det just Gullers som drog högsta vinsten. Regeringen hade avsatt 15 miljoner kronor till myndighetens projekt.

Nästan hela summan, 14,2 miljoner kronor, åts upp av pr-byråns arbete med rådgivning, intern förankring och medieanalys, visar de fakturor som Gullers har ställt till Arbetsförmedlingen och som Aftonbladet har tagit del av.

Brifalk var projektledare

Kampanjen kom dock att kosta mer än det dubbla innan den var klar, totalt fakturerade Gullers Grupp Arbetsförmedlingen med nära 33 miljoner kronor. Utöver de 14,2 miljonerna bestod kostnaden till största delen av annonser i tv och tidningar. Enligt tidningen "Publikt" motsvarar det halva årsomsättningen för pr-byrån.

Den som var projektledare hos Gullers Grupp var Anette Brifalk Björklund och hon är också den som står som referens hos pr-byrån på de allra flesta av fakturorna till Arbetsförmedlingen. Hon jobbar med kommunikation och opinionsbildning och är också sedan 2010 en av delägarna i bolaget.

Ser du någon konflikt i att du leder ett projekt som indirekt fått pengar av regeringen samtidigt som du är gift med Jan Björklund?

– Nej, inte i det här fallet. Det här var en kampanj som var upphandlad sedan lång tid tillbaka och där vårt företag var en av flera byråer som offererade på kampanjen. Det var klart och tydligt hur det skulle gå till och det fanns ingen koppling, säger Anette Brifalk.

– Däremot, om det hade handlat om utbildningsdepartementet eller regeringskansliet, då jobbar inte jag med det.

Arbetsförmedlingen är en myndighet som ligger under arbetsmarknadsdepartementet. Jan Björklund ingår i regeringen men basar över utbildningsdepartementet.