Nu börjar dragkampen om budgeten

NYHETER

Dragkampen om miljarderna har börjat.

C-ledaren Annie Lööf vill satsa på vägnätet på landsbygden medan Jan Björklund (FP) prioriterar snabbare tåg till storstäderna.

Aftonbladet har kartlagt budgetstriden i alliansen.

Efter flera år av stenhård svångremspolitik har finansminister Anders Borg lovat öppna plånboken i höstens budget. I sitt sommartal på lördag kommer Fredrik Reinfeldt flagga för miljardsatsningar på infrastruktur och forskning. Enligt Aftonbladets källor handlar det om 2-5 miljarder på infrastruktur och upp till fem miljarder i en satsning på forskning.

Tar plats vid förhandlingsbordet

Just nu pågår stenhårda förhandlingar mellan statssekreterarna på alliansens samordningskansli. Inom kort är det dags för partiledarna att sätta sig vid förhandlingsbordet.

– Dragkampen är på väg in i ett intensivt skede, säger en allianskälla.

Partiledarna är överens om att huvuddelen av järnvägspengarna ska gå till drift och underhåll, snarare än att bygga nytt.

– Vi går på vad Trafikverket säger att behoven är. Det handlar om att få det vi redan har att fungera bra, säger en regeringskälla.

Splittrade

Men alliansen är splittrad när det gäller vilka nya projekt som är prioriterade. På ena sidan står M, FP och KD som vill satsa på bättre infrastruktur kring storstäderna. En målsättning är att underlätta för de som arbetspendlar. På andra sidan står C-ledaren Annie Lööf. Hon vill ha mer pengar till vägnätet på landsbygden och utbyggd järnväg för godstrafik.

– Centerpartiet motsätter sig inte satsningen på persontrafiken men vi vill också prioritera järnvägen för godstrafik, säger Anna-Karin Nyman, presschef hos Annie Lööf.

Bolagsskatten en stridsfråga

Partiledarna är även splittrade när det gäller satsningen på forskning. Jan Björklund vill satsa på forskareliten och får medhåll av Fredrik Reinfeldt. Annie Lööf vill att högskolor i hela landet ska få del av pengarna. Där får hon visst stöd av Göran Hägglund (KD).

En annan stridsfråga är sänkningen av bolagsskatten. Anders Borg har redan flaggat för en sänkning från 26,3 till 24 procent. Det skulle kosta 6,3 miljarder, lika mycket som den kommande regleringen av riskkapitalbolagens så kallade räntesnurror beräknas ge.

Även här skiljer Annie Lööf ut sig. Centerpartiet tycker att en sänkning av arbetsgivaravgifterna är bättre.

– Men Annie Lööf välkomnar alla satsningar som leder till lägre kostnader för företag, säger Anna-Karin Nyman.

Nästa fredag har regeringen sin årliga kräftskiva på Harpsund. Senast då kommer partiledarna veta exakt hur mycket de kan sätta sprätt på. Budgeten presenteras den 20 september.

FAKTA

Några av partiernas hjärtefrågor i dragkampen:

Centerpartiet:

• Fokus på jobb till unga, jobb i hela landet och sänkta kostnader för företag.

• Vill fokusera forskningspengarna på innovationer och förnyelsebar energi.

• Sänkt arbetsgivaravgift hellre än sänkt bolagsskatt.

Folkpartiet:

• Integrationsåtgärder som skattelättnader för företag i miljonprogramsområden, så kallade nystartszoner. Vill att man ska kunna behålla en del av försörjningsstödet när man får jobb.

• Satsning på unga elitforskare och på spetsforskning. Vill bland annat påbörja bygget av forskningsanläggningen ESS i Lund.

• Sänkt bolagsskatt.

• Slopad värnskatt. En hjärtefråga för partiet men kommer inte med i höstens budget eftersom sänkningen anses omöjlig att få igenom i riksdagen.

• Åtgärder för ökad jämställdhet

• Bättre tillsyn av vård- och omsorgsverksamheter.

Kristdemokraterna:

•Lägre skatt för pensionärer toppar alltid KD:s önskelista men inte heller i denna budget finns utrymme. Mer troligt är att det blir ett av regeringens stora nummer i budgeten för 2014.

• Vill lägga huvuddelen av forskningspengarna på medicinsk forskning.

Moderaterna:

• Sänkning av bolagsskatten från 26,3 till 24 procent.

• Ett femte jobbskatteavdrag. Inte aktuellt i höst men ett troligt vallöfte 2014.

Bättre vägar och järnvägar:

Satsningen kommer bygga på Trafikverkets önskemål och på rapporten om arbetspendlingen från myndigheten Trafikanalys. Några punkter är:

• Snabbspår mellan Göteborg och Borås med en station vid Landvetters flygplats.

• Ny järnväg mellan Järna och Linköping.

• Satsningar på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall, Bergslagsbanan, Västkustbanan, Mälarbanan och Malmbanan.

•Trafikverket vill ha fyra miljarder mer per år till 2021 för underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder