Titta, nu blir han en porslinsprins

Så många får Carl Philips nya stengods

1 av 7 | Foto: Carolina Byrmo
”INSPIRERAD AV ESTELLE” Nu kan prins Carl Philip utöka sitt cv ännu mer – till stengodsmakare. Tillsammans med Oscar Kylberg har han skapat en servis med svenska djur som tema. ”En av inspirationskällorna är prinsessan Estelle”, säger prinsen.
NYHETER

Formgivarna Maria Vinka och Jon Eliasson ger ­prinsens mullvad och ­kanin fyra plus.

Men de lekfulla porslinskålarna rekommenderas inte för de små.

– De där öronen kommer att knäckas väldigt lätt, ­säger Maria Vinka.

Senast var det ett gnistskydd och innan dess ett bestickset som bar designprinsens signatur.

Häromdagen släpptes prins Carl Philips senaste skapelse ”Svenska Djur”.

Tillsammans med form­givaren Oscar Kylberg har han skapat en servis med barnslig touch.

Estelle inspirerar

– En av inspirationskällorna är prinsessan Estelle, sa prins Carl Philip till ­Aftonbladet vid lanseringspartyt.

Två skålar är de första ­delarna som släppts i servis­serien.

Den som öppnar plån­boken får ett vitt blanklaserat stengods med en skogshare eller en mullvad.

De båda djuren kikar piggt upp längs ena kanten.

Över tusenlappen

Och de verkar ha fått skålen över magen – för på andra sidan sticker deras fötter ut.

Än så länge finns bara skålarna till försäljning men tanken är att de längre fram ska få sällskap av fler delar.

Men den som vill ha prinsens porslin på bordet får räkna med ett förkrossande pris: varje del kommer att kosta runt 1 300 kronor.

Så bra är Prinsens porslin

Maria Vinka, frilansande formgivare

FORMEN

Väldigt väl utfört, som ett mesigt Alice i underlandet. De hittar ­säkert sin målgrupp, som är doppresenter. Men det är inget jag slänger mig till porslinsaffären för att köpa. Ska man leka med djur nuförtiden får man ta i lite mer.

De kunde kanske ta ut svängarna lite till, det var lite för sött. Eller så ska de göra det så sött att man storknar, doppat i rosa glasyr.

DJUREN?

Skönt att det inte var en älg. De ska alltid vara överallt.

Och skönt att det inte var en uggla, det har varit så mycket ­sådana den senaste tiden. Men jag hade blivit förvånad om de gjort en gråsugga. Det hade nog inte blivit doppresent.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE

Ganska svårt. De är inte så bra i diskmaskin och de tar stor plats i porslinsskåpet. De här är inget man köper massor av. Man har den som finskål, kanske serverar de finaste karamellerna i den.

Barnen får nog inte öppna kartongen förrän de är 18 år.

De går sönder, öronen kommer att knäckas väldigt lätt. De är barnsliga men de är inte något för barn. Men kanske för mormor.

FÄRGEN

Det är nästan ingen färg. Lite mera Alice i underlandet hade jag velat ha. Den kunde kanske ha varit i guld om de ändå ska smälla på. Eller plastpärlor och rosa glasyr.

PRISET

Med tanke på att den är gjord i Sverige är det inte så konstigt, det är inga lättproducerade ­saker. Men som Ikeaformgivare säger jag en etta.

Jon Eliason,

produkt och inredningsdesigner

FORMEN

Jag passar på det. Jag vet att det är lite vagt och fegt. Men det blir så mycket min egen smak.

Men jag kan tycka att det finns humor. Det påminner om konstnären Klara Kristalovas skulpturer.

ANVÄNDNINGS­OMRÅDE

&

Som dekorationsskål får den en fyra. Men som bruksskål en tvåa, rent funktionsmässigt. Är det tänkt att vara en skål för nötter och blåbär är det en jättebra produkt. Men om man har den varje dag så ryker de där huvudena och då har man två fötter som sticker ut.

PRISET

Inte klokt! Det får en etta. Jag tycker att design ska ­vara för alla. Konst kan vara något annat. Som form­givare måste man fråga sig om det är konst eller design. Om det är konst är det fine, då är det helt ok. Men som formgivare vill jag att vackra vardagsvaror ska ­vara för alla. Priset är inte i paritet med det.

DJUREN

Jag vet inte riktigt varför de valt en hare och mullvad, vad de står för. Men det är fint att det är svenska djur.

FÄRGEN

Svaga

Det hade kanske gett produktionen mer värde om den varit handmålad, att den fanns i olika utföranden och färger. Det hade jag gärna sett.