Åtalas för sjöfylla – när frun körde

NYHETER

En man i Bohuslän åtalas för sjöfylleri, trots att hans spik nyktra hustru körde båten.

Hennes make hade druckit några starköl och gav råd om hur hon skulle hantera ratt och reglage när hon lade till vid polisbåten. Det skulle han inte ha gjort.

Polisen anser att mannen skötte ”en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss” som det heter i sjölagen, uppger Bohusläningen.

Kunde inte båten

Hugo Tiberg, professor i sjörätt vid Stockholms universitet, menar att polisen kan ha tänkt rätt när de åtalar maken för sjöfylleri.

– Det avgörande enligt sjölagen är vem som är befälhavare. Hon kunde inte båten ordentligt och han sade något om hur hon skulle lägga till och det kan tyda på att han räknas som befälhavare, säger Tiberg till TT.

Enligt Tiberg betraktas ofta den som styr som befälhavare, trots att det kan vara den som navigerar som ytterst bär ansvaret. Det blir alltså en bedömningsfråga för polis och domstol men också för besättningen på båten om vem som för befälet.

Lagen ändrades

Problemen menar han uppstod när sjölagen ändrades 2010.

– Tidigare skulle man bedöma vilken nykterhet som krävdes för varje särskild roll ombord och döma efter det. Nu har man fört över de regler som gäller på vägarna till sjön och så tror man att den som håller i ratten har ansvaret, säger han.

TT: Vad händer om man är flera stycken i en båt och någon som är onykter varnar för ett grund?

– Bara för att han är passagerare och säger till om en sak betyder det inte att han kan fällas.

Rino Carlsson vid sjöpolisen i Stockholm säger till TT att alla personer på en båt som anses viktiga för säkerheten och fullgör en väsentlig uppgift kan dömas för sjöfylleri.

– Man kan göra sig skyldig till sjöfylleri även om man är med som passagerare. Det är en bedömningsfråga och det får man avgöra från fall till fall. Men sjölagen säger att om man är befälhavare alternativt fullgör en väsentlig uppgift ombord som till exempel navigatör då gäller lagstiftningen även de personerna.

Känner inte till lagen

Carlsson menar att många inte känner till hur sjölagen lyder.

– Vi har inte tillämpat den så speciellt mycket tidigare, men den har blivit mer och mer aktuell i och med den nya lagändringen eftersom vi ser att man sätter någon annan bakom ratten.

– Tar man bort alla personer i båten förutom den vid ratten är det viktigt att fråga sig; kan personen som styr köra på ett vettigt sätt, hitta i skärgården, lägga ut en kurs? I många fall klarar inte han eller hon av det och då är det någon annan som är ansvarig.