Bilar med höga p-böter ska kunna tvångssäljas

Regeringen väntas lägga fram ett förslag som ger Kronofogden rätten att tvångssälja bilar med höga parkeringsböter.
Foto: ROBIN NORDLUND/ARKIV
Regeringen väntas lägga fram ett förslag som ger Kronofogden rätten att tvångssälja bilar med höga parkeringsböter.
NYHETER

En bilmålvakt är ofta skriven på tusentals bilar för att de verkliga ägarna ska kunna felparkera och strunta i fordonsskatter utan risk.

Hela den hanteringen försöker nu regeringen sätta stopp för: bilar med p-böter på över ungefär 10 000 kronor ska kunna säljas av Kronofogden.

– Vi vill komma åt de stora skurkarna i dramat, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon räknar med att regeringen kan lägga ett förslag redan nästa torsdag, att regeringens proposition kommer före årsskiftet och att den nya lagen träder i kraft efter årsskiftet.

Ska stoppa ”målvakter”

Många bilister sätter i dag i system att utnyttja andra personer som registrerade ägare — bilmålvakter. Då kan de som verkligen kör bilarna komma undan skatter, kontrollavgifter, parkeringsböter, trängselskatter och annat.

– Problemet är att Kronofogden i dag inte har några verktyg för detta, de ska gå på den som står som registrerad ägare. Men bilmålvakten är en person som inte äger någonting, så Kronofogden har ingenting att mäta ut, säger Elmsäter Svärd.

Bilarna kan beslagtas

Den nya lagen som är på gång ska ge Kronofogden rätt att beslagta bilar med felparkeringsavgifter över cirka 10 000 kronor. Den exakta beloppsgränsen är inte bestämd än:

– I den utredning som gjordes 2009 låg det på en nivå kring 10 000 kronor. Vi får se om det är där vi hamnar, säger Elmsäter Svärd.

När bilen har beslagtagits finns två möjliga förlopp:

– Då får den som utnyttjar bilen betala sina skulder och lösa ut den. Eller också säljs bilen, säger infrastrukturministern.

Vill komma åt skurkarna

Hon betonar att tanken inte är att den nya lagen ska drabba vanliga svenskar:

– Vi vill komma åt de stora skurkarna i dramat. Det här ska inte drabba den som fått skulder för att ha varit sjuk eller på semester och missat betalningen, säger Elmsäter Svärd.

Exakt hur lång tid den som utnyttjar bilen ska ha på sig att betala tillbaka sina skulder är inte avgjort än. Men tanken är inte att Kronofogden ska tvingas hantera tusentals bilar i stora lagerlokaler:

– Det är inte meningen att Kronofogden ska starta en stor bilpark. Här handlar det om att reglera skulder och göra situationen hanterbar, säger infrastrukturministern.

Kommer Kronofogden och Transportstyrelsen att behöva mer personal för att hantera alla bilar?

– Det är en fråga som vi får återkomma till. Det här är i alla fall efterfrågat av dem, säger Catharina Elmsäter Svärd.

Kronofogden hade 2009 omkring 11 000 gäldenärer med skulder för felparkeringsavgifter på över 10 000 kronor. Totalt är i dag de fordonsrelaterade skulderna till staten 1,7 miljarder kronor.

Kronofogde Enar Johansson säger:

- Det låter som om de ska följa vårt ursprungliga förslag från 2009, så jag känner ingen tvekan inför detta.

Du är inte orolig att det blir en situation där ni tvingas förvara tusentals bilar?

- Nej, det låter som om ministern anser att vi ska tillämpa i stort sett normala rutiner, som när vi hanterar utmätt egendom.

Aftonbladet har förgäves sökt landets störste bilmålvakt — Yousif al-Itabi, med 25 miljoner kronor i p-böter — för att höra hur han ställer sig till den kommande lagen.