Dagens namn: Petronella, Pernilla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Mångmiljardsatsning på järnvägen

Regeringen har gjort en helomvändning om tågtrafiken – och satsar nu 55 miljarder på att bygga ut järnvägen.

I första steget byggs Ostlänken och dubbelspår mellan Göteborg och Borås.

– Infrastruktur är en av de viktigaste delarna i budgeten, säger Fredrik Reinfeldt under alliansledarnas tågturné.

Just nu är de fyra alliansledarna på tågresa till Linköping. Med är statsminister Fredrik Reinfeldt (M), utbildningsminister Jan Björklund (FP), socialminister Göran Hägglund (KD) och näringsminister Annie Lööf (C) samt deras närmaste medarbetare och media.

De kunde knappast fått sämre start på sin turné. I dag presenterar TV4Novus en ny opinionsundersökning som visar på fortsatt stora problem för alliansen. Både C och KD skulle åka ur riksdagen om det vore val i dag.

Under resan från Stockholm hölls en presskonferens där höstens stora budgetnyhet presenterades.

Enligt Fredrik Reinfeldt satsas 55 miljarder på att bygga ut järnvägen. En stor del ska gå till drift och underhåll. Dessutom permanentas det extra anslag som regeringen tidigare avsatt för 2012 och 2013 till underhållet, vilket innebär 20 miljarder extra.

Miljardsatsning

Jan Björklund berättade om de nya spår som också ska byggas. Kostnaden för Ostlänken och därmed snabbtåg mellan Stockholm och Linköping samt dubbelspåret Göteborg-Borås uppgår till 30 miljarder. Ostlänken ska börja byggas 2017 för att stå klar senast 2028.

– Vi tar första stegen till nya stambanor i Sverige. En viktig del är ny järnvägssatsning i västsverige mellan Göteborg och Borås, västsveriges två största städer.

Sträckan till Landvetter är den första etappen.

– På längre sikt är det möjligt att koppla ihop det med stambanan till Jönköping, säger han.

Enligt statsministern ska infrastruktursatsningar ses som långsiktiga.

– Vi har löpande höjt de årliga anslagen. Det var en av de stora satsningarna även förra året, säger Reinfeldt.

Det verkar snarare handla om att räta ut än att bygga nya spår?

– Det är både och. Dubbelspår mellan Järna och Linköping är nytt. Men visst, det är sant att det delvis handlar om att lägga om spår och göra dem rakare.

Regeringen räknar med att tågen kommer att gå i en hastighet på runt 250 kilometer i timmen. Därmed får de riktigt snabba tågen vänta.
Annie Lööf, som tidigare mest pläderat för godstrafiken, var också nöjd.

– Bygget av en ny södra stambana för snabbtåg möjliggör att den befintliga stambanan kan användas för godstrafik. Man kan flytta gods som i dag går på vägen till järnvägen, säger hon.

Att regeringen nu väljer att satsa på en järnvägsutbyggnad är en rejäl omsvängning i politisk vilja. Finansminister Anders Borg (M) har tidigare helt dömt ut en sådan satsning.

– Det skulle vara robust olönsamt, sa han till exempel om den nu planerade Ostlänken.

Vid tolvtiden fortsatte Reinfeldt, Björklund, Hägglund och Lööf sin turné med ett gemensamt möte på Stora Torget i Linköping. En som var på plats var grannkommunen Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist, tidigare partisekreterare (S).

Han var oreserverat glad åt beskedet från de politiska motståndarna.

– Det är inte ofta men den här gången är jag faktiskt det, säger han.

– Det är bingo för Norrköping. Vi får tågtider till Stockholm klart under timmen. Det kommer att vara lika enkelt att åka mellan Norrköping och Stockholm som att pendla från Nacka eller Sundbyberg.

Vill visa enad front

Under tågturnén passar alliansledarna också på att uppmärksamma att det i morgon är åtta år sedan samarbetet bildades.

Det officiella startdatumen är den 30 augusti 2004. Det var då man samlades hemma hos dåvarande centerledaren Maud Olofsson i Högfors.

Nu är det viktigt för alliansledarna att visa upp en enad front, då samarbetet omgärdas av rykten om splittring och kris. Att Annie Lööf under politikerveckan i Almedalen gick ut och kritiserade samarbetet samtidigt som hon bjöd in övriga partiledare till sin hemort Maramö – utan att först ha informerat övriga – sågs inte med blida ögon.

Aftonbladet kommer löpande under dagen.

Läsarkommentarer

Läsarnas egna artikelkommentarer. Regler du måste följa
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet