Han tar strid mot Telia på Facebook

Experten: Sociala medier ger oss konsumentmakt

1 av 4 | Foto: Privat
Tar strid mot Telia Simon Lind från Varberg anser sig ha blivit lurad av Telias säljare. Via Facebook har han tagit strid mot företaget.
NYHETER

Abonnemanget på filmkanalen skulle vara gratis i tre månader.

Sedan skulle det upphöra automatiskt, enligt Telias säljare.

Trots det damp det ner en räkning i Simon Linds, 38, brevlåda.

– Vi har haft mycket kontakt med Telia och man känner sig så maktlös, säger Simon Lind från Varberg.

Simon Lind blev kontaktad av en säljare från Telia som erbjöd honom gratis abonnemang i tre månader på Canal Plus. Efter det skulle han själv bara behöva säga upp abonnemanget för att slippa betala.

Försvunnen ljudfil

Men Simon var inte intresserad. Han ville att avtalet skulle sägas upp automatiskt. Då gick säljare med på det och sa att han skulle skriva in det i datorn.

– Dumt nog trodde jag på honom.

Tre månader senare började räkningarna komma.

I samtal med Telia har Simon fått höra att det finns en ljudinspelning där man kan höra honom gå med på villkoren.

Men när han begärt att få ta del av ljudfilen, ska han ha fått besked om att den är borta.

Till inkasso

Simon Lind har bestridit fakturan och nu har Telias krav gått vidare till inkasso.

Igår bestämde Simon sig för att på nytt ta strid mot Telia.

– Jag bombade deras Facebooksida med inlägg. Då började de plocka bort inläggen. Men jag la det på alla deras länkar och uppmanade alla kompisar på Facebook att fråga om det stämmer att de lurat på mig ett 24 månaders-abonnemang.

Tråkig situation

Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia, känner till ärendet.

– Det här har varit uppe mer än en gång men vi ska göra en ny bedömning i dag. Förhoppningsvis finns det en ljudfil, säger Hans G Larsson till Aftonbladet.

Han undstryker att det är viktigt för Telia att reda ut ärendet.

– Det är jättetråkigt med en sådan här situation för vi vill ju komma överens med kunden.

Finns ingen ljudfil

Senare återkommer Hans G Larsson och berättar att de inte har någon ljudfil sparad.

– Men vi har ju skickat ut en bekräftelse till kunden om avtalet, vi har ingen speciell notering i vårt system, och kunden har ju betalat ett antal fakturor innan han bestridit dem så det hann gå väldigt lång tid, hela nio månader.

Enligt Hans G Larsson har säljaren i fråga aldrig arbetat med telemarketing och Telia hade vid den aktuella perioden inte den typ av erbjudande som Simon Lind säger sig ha fått ta del av.

– Vi har förtroende för vår säljare och han har inte fått några andra klagomål på sig.

Ny konsumentmakt

Fenomenet att missnöjda kunder använder Facebook och Twitter som ett verktyg för att nå fram till företag och myndigheter blir allt vanligare.

Debattören Emanuel Karlsten konstaterar att det har skett en maktförskjutning till konsumentens fördel.

– Tidigare har man känt sig maktlös som kund när man ringt till ett företag, men med sociala medier har vi fått en fin möjlighet för kollektivet att ge uttryck för sina åsikter, säger Emanuel Karlsten.

Många uppror

Facebookupproren har duggat tätt den senaste tiden. Nyligen hamnade Lindex i blåsväder efter att barnboksförfattaren Malin Stehn skrivit ett inlägg på Facebook om deras flickkläder.

Och i måndags upptäckte Rebecka Dahlberg opassande pysselböcker i Akademibokhandeln i Gävle. Efter ett inlägg på Facebook drogs böckerna in.

– Man ser en status på ett företags hemsida eller i sitt flöde, ansluter sig genom att gilla, dela eller kommentera och plötsligt kan många höja sin röst kring något som är konstigt eller orättvist, säger Emanuel Karlsten.

Hällde ut vin

Själv minns han upproret mot polisen i Uppsala i somras. I det fallet var det ett kritiskt inlägg om en polis som stört ett ungt par som satt med en flaska vin på klipporna i Öregrund. Gensvaret på Facebook blev enormt.

Paret hade en öppnad flaska cider och en flaska vin som polisen hällde ut.

– Många ville ventilera sin åsikt. Det upplevdes som frustrerande, kanske var det något som vissa hade upplevt själva.

Svårt komma undan

Men det är inte säkert att privata näringsidkare är lika nöjda med den nya tidens möjligheter.

– Tidigare kunde de ju komma undan. Men nu blir det väldigt svårt när ett stort antal kunder kan gå samman med en enkel knapptryckning.

Vad krävs för att folk ska engagera sig i ett visst inlägg på Facebook?

– Ämnet måste beröra. Och det är en formuleringskonst. Om man har många vänner som kan sprida det vidare, får man dessutom en första spark i baken.

FAKTA

Facebookuppror som engagerat:

■ ■ Barnboksförfattaren Malin Stehn om Lindex flickkläder:

”Skulle handla kläder inför skolstarten till min dotter (stl 134) igår och besökte de stora kedjorna, bland annat Lindex. Blev oerhört besviken över utbudet. Är det verkligen "marknadens" (producenters och konsumenters) önskan att nioåringar ska klä sig som, ursäkta uttrycket, luder??? Tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar ... Jodå, jag noterade baskläderna och alternativen, men mitt bestående intryck efter shoppingrundan var ändå att det svarta och det sexiga lyfts fram. Jag är absolut för coola och fräcka barnkläder men tycker att vi vuxna borde ta ett större ansvar för vilka signaler vi vill sända till våra småtjejer. Hur tänker ni angående detta?”

■ ■ Rebecka Dahlberg om Pysselböckerna från bokförlaget Tukan:

"Idag hittade jag och Linn dessa böcker hos Akademibokhandeln. Det är tydligt markerat på framsidan av böckerna vilket kön varje bok riktar sig mot med en bild på en liten pojke i hörnet på den blå och en liten flicka på den rosa. Den blå är fylld med rymdraketer, stora maskiner och dinosaurier. I den rosa finns kapitel som "Hemma hos mig" med bilder på möbler, trädgårdsredskap och söta kattungar. Här nedan kan ni roa er med att para ihop varje pojke med en häftig bil, eller varför inte para ihop varje flicka med rätt hushållssyssla?"

■ ■ Gruppen "Rädda mjölkbönderna", startat av mjölkbonden Elisabet Bäckström:

Gruppen startades av en 23-årig bonde den 2 augusti i år i syfte att belysa svårigheterna med att försörja sig som mjölkbonde.  I slutet av samma månad har gruppen fått över 17000 "gilla".

"Alla måste ta sitt ansvar om vi skall ha kvar mjölken i Sverige. En kalkyl på en mjölkko går idag inte ihop. När man räknar ut vad en ko betalar sig efter foder mm så går den kalkylen på minus 700 kronor."
■ ■ Pia Larsson om Telias undermåliga 3G-nät:

Inlägget på Telias Facebook-sida fick snabbt 40 000 personer att ”gilla” det.

”Jag har ett 3G-abbonemang på mobilen med det är för det mesta E när jag surfar och det går naturligtvis skittrögt. Telia skyller på överbelastat nät pga explosionen av abonnemang men varför ska vi kunder betala för något vi inte får? Tänk om jag köpte ett busskort men inte fick åka med bussen för att alltför många andra också köpt busskort. Det kanske vore på sin plats att Telia kompenserar sina kunder för Ni inte kan uppfylla vad vi betalar för.”