Polismotorcyklar i oförklarliga incidenter

Chef utesluter inte internt sabotage

En polis på motorcykel.
Foto: Hasse Holmber/Scanpix
En polis på motorcykel.
NYHETER

Polisen i Skåne har drabbats av två allvarliga incidenter med sina motorcyklar  - bromsarna har plötsligt slutat fungera.

Kritiker menar att förklaringen är bristande underhåll medan andra inte utesluter sabotage.

– Det ligger lite mystik i det hela, säger Per-Erik Eriksson, chef för trafikpolisen i Kristianstad och en av de drabbade.

I båda fallen har det så kallade bromsoket vid bakhjulet lossnat. Bultarna hade skruvat ur sig.

Bromsade inte ordentligt

I det första fallet skulle en mc-polis svänga av i hög fart vid avfarten Yttre ringvägen i Malmö, trafikplats Helenelund.

Motorcykeln var en BMW K1200.

– Både fram- och bakhjulet bromsas när man bromsar med handbromsen, säger en källa. Men när bromsoket bak hade ramlat av blev det inte heller någon bromskraft på framhjulet.

Föraren, som inte vill uttala sig, lyckades nu klara sig genom att växla ner våldsamt. Lyckligt nog var heller ingen annan trafikant i riskzonen.

Klarade sig utan skador

Kort senare hände samma sak med en BMW av R-modell - och då satt en av de högsta cheferna vid styret, Per-Erik Eriksson, som varit chef för trafikpolisen i hela Skåne.

Han berättar:

– Jag skulle bromsa med framhjulsbromsen och skulle slå till blåljuset vid en trafikolycka. Jag släpper framhjulsbromsen lite grann men märker att jag måste bromsa lite ändå, och trycker till bakhjulsbromsen. Då känner jag att bakhjulet precis håller på att låsa sig.

Per-Erik Eriksson berättar att han hade låg hastighet och kunde stanna utan att förolyckas.

– Men då var bakhjulet låst, bromsoket hade lossnat. En skruv var borta, och varför den är borta det får vi aldrig reda på. Men i min tekniska värld så dras ju den med moment och det finns inte en chans att den skakar loss.

Dåligt underhåll

En källa uppger att en förklaring till incidenterna är att högsta ledningen snålar, att motorcyklarna körs till de nästan är helt slut, att vissa drar en halv liter olja per dag. Men också att det tillåts arbeta mekaniker som är obehöriga att meka med motorcyklar.

Per-Erik Eriksson håller inte med.

– När det gäller Skåne och underhåll av motorcyklar tror jag vi är ett föredöme i landet.

Sabotage?

Händelserna upplevs som allvarliga och obehagliga. Per-Erik Eriksson utesluter inte sabotage - som skett internt.

– Har vi någon som vill oss illa i organisationen som manipulerar cyklarna när de står i garage? Det vet man ju inte heller. Men man vill inte tro det.

Polisen har nu lagt in som åtgärd före körning att kontrollera att skruvarna i bromsoket finns där och inte är lösa.