Efter fjolårets kaos: nu ska tågen rulla

I vinter ska tågen rulla – kosta vad det kosta vill.
I vinter ska tågen rulla – kosta vad det kosta vill.
NYHETER

Efter två år av tågkaos toksatsar Trafikverket inför vintern. Tågen ska rulla – kosta vad det kosta vill, lovar myndigheten.

– Det finns inte längre någon övre gräns på prislappen, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket till Dagens Nyheter.

Trafikverket satsar varje år ungefär 1,8 miljarder på vinterunderhållning för vägar. För järnvägarna ligger prislappen på 300 miljoner kronor.

Inför årets vinter sätter man in de resurser som behövs – oavsett vad det priset landar på.

– Vi planerar för det allra värsta vinterväder som tänkas kan, både för järnvägar och vägar, säger Gunnar Malm till tidningen.

Vintertränats för få ut kaffet

SJ kallar vintrarna 2010 och 2011 för ”katastrofvintrar” och menar att de togs på bar gärning när kaoset slog till. Nu har man sett till så att tågen bättre ska tåla kyla, is, snö och blåst. Man har även specialtränat personalen.

– Vi har vintertränat vår personal så att de kan evakuera passagerare från tåg och sedan se till att de får kaffe och att de kommer vidare med buss, säger vice presschef, Ulf Wallin, till tidningen.

Extra personal på stationerna

För att möta ursinniga resenärer lovar SJ även att bättra på informationen – om kaos mot förmodan uppstår.

– Folk kan acceptera att tåg inte kommer. Men om de inte får information blir de med rätta upprörda, säger Ulf Wallin till tidningen.

Några av de åtgärder som satts in av Trafikverket och SJ är förbättrade växlar, extra snöröjningslok och kvällspersonal på stationer runt om i landet.