Carlsberg vill brygga sött öl till kvinnor

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER

Carlsberg planerar att lansera en ny öl med sötare smak - enligt företagets vd Jørgen Buhl Rasmussen är planen att fler kvinnor ska dricka öl från bryggerijätten.

– Kvinnor gillar inte den beska smaken i öl (...). Detta är ett tillfälle för oss att få fler kvinnliga kunder, säger han till tidningen The Sun.

Jørgen Buhl Rasmussen är övertygad om att törstiga kvinnor utgör en ny stor tillväxtmarknad för Carlsberg. Han har, enligt The Sun, gett företagets 130 forskare i uppdrag att komma på nya "uppfinningar och koncept" för att attrahera kvinnliga konsumenter. Bland annat genom att utveckla öl med sötare smak.

– Vi måste bli bättre på att utveckla nya produkter riktade till kvinnor, säger Jørgen Buhl Rasmussen till The Sun.

Vill ha fler kvinnor som kunder

Kvinnliga öldrickare står i dag för cirka 20 procent av Carlsbergs totala ölförsäljning i världen. Bryggeriets vd vill att den siffran i framtiden ska öka till 30 procent.

Han förutspår, enligt The Sun, att det i varuhusens ölavdelningar i framtiden kommer att finnas "en kvinnlig sektion med produkter med sötare smak".

"Metrosexuell öl"

Det nya planerade söta ölet finns ännu inte på marknaden men Carlsberg har redan andra produkter som tydligt riktar sig mot kvinnor, uppger The Sun.

För två år sedan släpptes fruktdrycken "Eve" och förra året kom ölet "Copenhagen", en dryck som lanserades med reklamtexten "a metrosexual beer for the beer hater" (en metrosexuell öl för ölhataren).

Jørgen Buhl Rasmussen tycker att Copenhagens förpackning blev en succé men att själva drycken fortfarande behöver göras mer "tilltalande".