Forsmark hånar Greenpeace - på Facebook

Ironi är kraftverkets nya vapen mot miljöaktivisterna – Facebookinlägg ledde till bråk i kommentarstråden

NYHETER

”Imponerande Greenpeace. Verkligen.”

Så slår Forsmarks kärnkraftsverk på sin Facebooksida tillbaka mot miljöaktivisternas inlägg.

– Jag tycker att man kan använda ironi och vara seriös, säger kommunikationschefen Claes-Inge Andersson.

Tomas Hägg, biträdande kommunikationschef vid Forsmarks kärnkraftverk.
Foto: Vattenfall
Tomas Hägg, biträdande kommunikationschef vid Forsmarks kärnkraftverk.

I ett inlägg på sin Facebooksida i onsdags kommenterar kärnkraftverket Greenpeaces uppgifter om två aktivister som satt i 38 timmar inne på Forsmark utan att säkerhetspersonalen lyckades hitta dem.

”I själva verket campade Rasmus och Atte under takstolarna i en barack på ett ställverk som håller på att byggas och som aldrig har varit i drift. Ett nybygge som inte ens ägs av Forsmark och som ligger en kilometer rakt ut i skogen, utan ett enda staket att klättra över. Imponerande Greenpeace. Verkligen.”, skriver Forsmark på Facebook.

Inlägget fick över 500 kommentarer, där tonen stundvis är hård och debatten hetsig, och har delats över 1000 gånger.

Forsmark: Det är ironi

I en artikel på unt.se försvarar Tomas Hägg, biträdande kommunikationschef vid Forsmarks kärnkraftverk, inlägget genom att säga att detta är skrivet med ironi, vilket han anser vara en socialt accepterad argumentationsform.

För några timmar sedan dök det upp ett nytt inlägg från Forsmarks på Facebook:

”Forsmark konstaterar att Greenpeace på liknande sätt använder ironi och humor i sin kommunikation, exempelvis genom tecknade satiriska bilder som bland annat sprids på Facebook.”

Kommentarerna började genast strömma in och en del kritiserar Forsmark för att debattera på ett barnsligt sätt:

”Ert jobb är att producera energi under så betryggande former som möjligt. Att då ha en kommunikation som uttrycker att ni tar jobbet med en klackspark inger inte förtroende. Skärp er. Ta in en PR-konsult.”

”Och ni argumenterar på dagisnivå, "det var Greenpeace som började". Att ni är betrodda att handha kärnkraftverk är minst sagt skrämmande.”

”Det nya sociala formatet”

En annan skriver: ”(läs med bebisröst) Men det var ju Gleenpeace som böljade blåka med oss. Dom letades med oss och då letade vi bala tillbaka. Jösses Forsmark! Ta bort Flashback-folket från er informationsavdelning och börja agera professionellt.”

Några försvarar Forsmarks kommunikationsstrategi:

”Jag tycker att det är skitkul att ett företag faktiskt vågar gå ut och sätta humor mot humor i debatten.”

Vad är det som händer på er Facebook-sida?

– Det hänger ihop med en artikel på unt.se, säger Claes-Inge Andersson, kommunikationschef vid Forsmarks kraftverk, till Aftonbladet.

Ni skriver att Greenpeace använder ironi. Är det lämpligt att Forsmark svarar med samma mynt?

– Ja, vad är det för fel att vi använder ironi? Man kan vara seriös och använda ironi vid något tillfälle. Greenpeace använder det och uppfattas som en seriös organisation, säger han.

Varför ironi istället för att skriva rakt vad ni tycker?

– Det är det nya sociala formatet, eller snarare en del av jargongen på de sociala medierna. Det är en lättare typ av kommunikation. Men vi kan behålla vår seriösa prägel ändå. Vi är ute efter att kommunicera vad som hänt, säger Claes-Inge Andersson.

– Jag beklagar om någon känner sig illa berörd av den här ironin. Vi tar till oss de synpunkter som förts fram i kommentarerna på vår Facebooksida, säger han.