Nya bluffmejl till Swedbankkunder

1 av 2
Mejlet som Carola fick från ”Swedbank”.
NYHETER

Nu skickas nya bluffmejl ut till Swedbankkunder.

Carola, 21, klickade på en länk och kom in på en sida som var väldigt lik storbankens.

– Det är jättetråkigt att man får sådana här mejl. Man vet ju inte hur mycket man kan bli av med, säger Carola.

Swedbank fortsätter vara en populär täckmantel för nätbedragarna.

Nyligen berättade Aftonbladet att falska Swedbank mejl dök upp på olika mejlkonton.

I dag har trenden fortsatt. Aftonbladet har fått in flera tips där olika personer råkat ut för bluffmejl där någon påstår sig komma från storbanken och vill att man ska lämna ut sina kort- och kontouppgifter.

Fick mejl från banken

En av de drabbade är Carola, 21, från Stockholm. Vid 20-tiden ikväll skulle hon kolla sina mejl när hon plötsligt såg att hon fått ett brev från Swedbank.

– Det stod något om en faktura och att den var skickad från Swedbank. Sedan stod det något om att jag skulle skriva in mina kontouppgifter, mejlet såg konstig ut, säger hon.

I mejlet fanns en länk som Carola klickade på. Hon kom in på en sida som var väldigt lik storbankens. På sidan fanns det möjlighet att skriva in person- och kontouppgifter.

– Jag tänkte, kan det här stämma? Men min syster sa att man aldrig ska skriva in personuppgifter via mejl. Det var första gången det här hände mig. Det är jättetråkigt att man får sådana här mejl. Man vet ju inte hur mycket man kan bli av med, säger Carola.

”Mejlen skickas ut slumpvis”

På Swedbank börjar man bli van vid nätbedrägerierna.

– De här mejlen skickas ut slumpvis. Anledningen till att Swedbank står som avsändare är för att vi har fyra av nio miljoner kunder, ska man få napp är det bra att säga att man kommer från oss, säger Emma Bergfeldt pressansvarig på Swedbank i Sverige.

Emma Bergfeldt säger att ingen bank kommunicerar med sina kunder genom att man ber dem att lämna ut sina kontouppgifter via mejl.

– Det är viktigt att aldrig lämna ut sina uppgifter. Tyvärr är de här bedrägerierna inget nytt, säger hon.

Bedragarna blir bättre

Anders Nilsson, it-säkerhetsexpert på Eurosecure, säger att bedragarna hela tiden blir bättre på vad de gör. Till exempel har breven blivit mycket mer välskrivna under de senaste åren.

– Det är sällan bedrägerierna sker från Sverige och tidigare har de använt översättningstjänster för att skriva sina mejl, nu betalar de folk ett par hundralappar för att översätta breven så de ser bättre ut.

Hur skyddar man sig?

– De flesta av de här mejlen brukar stoppas som spam, så kolla om din mejl har ett bra spamskydd. Det brukar också hjälpa om man har ett säkerhetsprogarm på datorn som varnar. Men det absolut viktigaste skyddet sitter i huvudet. Det man kan göra är en motringning till banken och kolla om de ligger bakom mejlen.