Tidningen Newsweek lägger ner pappersupplagan

Sista numret kommer i december

NYHETER

I början av nästa år lägger amerikanska Newsweek ner sin pappersupplaga efter 80 år och publiceras i fortsättningen bara digitalt.

Journalistikforskaren Gunnar Nygren ser inte samma utveckling i Sverige.

– Nej, inte ännu så länge. I de svenska mediehusen är inkomsterna i så hög grad kopplade till print, både när det gäller prenumerationsintäkter och annonser, säger Nygren, professor vid Södertörns högskola.

I december kommer det sista tryckta numret av den legendariska nyhetstidskriften Newsweek.

Fortsätter digitalt

Den har länge knäat ekonomiskt och ska efter övergången bara komma ut i digital form, under namnet Newsweek Global. För att läsa hela publikationen kommer prenumeration att krävas men delar ska finnas gratis hos nyhetssajten The Daily Beast.

Nygren pekar på att även svenska mediehus, med ökning av läsandet på nätet, tittar på nya lösningar för att ta betalt också för publicering på internet.

Fler tidningsläsare i Sverige

Men en stor skillnad är att traditionen av tidningsläsande är mycket starkare i Sverige än i USA. I Sverige når de tryckta tidningarna helt enkelt en högre andel av möjliga konsumenter än vad tidningar i USA gör, påpekar Nygren.

– De når så få att papperstidningarna inte är lika attraktiva som annonskanaler.

TT