SD försöker bredda sig med ny plan

NYHETER

Sverigedemokraterna ska försöka växa - genom att sluta gnälla.

Med en ny kommunikationsplan vill partiet öka sitt förtroende och nå nya väljargrupper.

– Om vi bara signalerar missnöje drar vi mest till oss de grupper som befinner sig i utanförskap eller är allmänt missnöjda, säger partiledaren Jimmie Åkesson.

På lördag inleds Sverigedemokraternas kommun- och landstingsdagar i Västerås. Det är ett parti med vind i ryggen som samlas, på sistone har man gått framåt i flera opinionsmätningar.

Men samtidigt så finns det problem som partiledningen och Jimmie Åkesson dras med. Det senaste åren har flera lokala SD-företrädare uttryckt sig rasistiskt och en del har uteslutits ur partiet. Nyligen skickade ledningen ut ett brev till medlemmarna där man skrev att rasister och rättshaverister inte har i SD att göra.

Ny kommunikationsplan

I helgen ska partiet lansera en ny kommunikationsplan för sina lokala företrädare. Jimmie Åkesson har den senaste tiden sagt att partiet satsar på att bli tredje störst i riksdagen i valet 2014. Den nya planen är en del av den satsningen - och handlar om hur partiets företrädare ska kommunicera politiken utåt.

– Men det är också en del av vår långsiktiga satsning på att bli ett av de stora partierna. Då måste vi börja nå de väljare som i dag inte kan tänka sig att rösta på oss, säger Åkesson.

Tala med enad röst

I planen går att läsa att SD:s företrädare ska börja prata mer med en "enad röst" och att vissa i partiet måste omdefiniera sin självbild. Enligt Åkesson så drar partiet i dag mest till sig personer i samhället som är missnöjda eller befinner sig i utanförskap.

– Vi är inte längre ett parti som befinner sig i utanförskap och bara ska signalera missnöje. Vi ska förstå att vi i dag är makthavare som stiftar lagar och fattar beslut som påverkar människors liv, säger han.

SD har historiskt fått mycket röster bland unga män och i delar av LO-kollektivet. Nu har man siktat in sig på tre nya väljargrupper man vill nå ut till bättre - förstagångsväljare, kvinnor och det man kallar "blue collar", dvs arbetare.

I planen slås också fast att SD-företrädare inte ska förmedla ilska, bitterhet eller negativa signaler, varken i möten med allmänheten i sociala medier.

Tydligare uttalanden

Dessutom ska fokus ligga på att uttalanden inte ska kunna missförstås.

Nyligen hamnade SD:s partisekreterare Björn Söder i blåsväder när han kommenterade en nyhet som Sveriges Radio tagit fram. Där avslöjades att romer ofta nekas att hyra bil på bensinmackar.

– Kanske finns det en anledning till att det nekas, skrev Söder.

Jimmie Åkesson vill först inte värdera om Söders uttalande passar in i hur SD-företrädare ska uttrycka sig.

– Björn har sagt att han egentligen menar att han ställer en fråga för att han tycker att journalister borde titta djupare på frågan.

Så uttalandet är rimligt?

– Eftersom det har uppstått en sådan här diskussion kring vad han faktiskt menade så kunde han säkert varit tydligare. Många av de här missförstånden som uppstår på sociala medier tyder på att vi måste jobba med det här och vara tydligare.

SD-företrädare ska också avhålla sig från att använda ironi eller retoriska frågor. Men det var precis vad riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) gjorde på Twitter precis efter bombattacken i Oslo förra året.

"Någon som vågar sig på en gissning vem som ligger bakom bomberna i Norge?", skrev han och följde upp med "Nej, jag kommer inte att kalla er islamofober."

”Det är aldrig okej"

Enligt Jimmie Åkesson var hans partikollegas uttalande inte okej.

– Det är aldrig okej att dra förhastade slutsatser på det sättet. Men ska man vara hederlig måste man säga att det var många fler än representanter från vårt parti som drog de slutsatserna. Men vi ska tänka på hur vi uttrycker oss i alla sammanhang.

I och med att den nya kommunikationsplanen hoppas Jimme Åkesson också bli av med de vanföreställningar som han tycker att många väljare har om partiet.

– Tittar man i mätningar så visar det att upp emot nio av tio väljare tycker vi är ett väldigt dåligt parti. Det är skrämmande siffror för en partiledare som vill leda ett stort parti. Det måste vi göra något åt, och det kan vi bara göra genom att bli bättre på att presentera vår politik, som vi vet många sympatiserar med.