Tittarna om Coops reklam: Sexistisk

1 av 3
NYHETER

Kvinnan handlar medan mannen leker på verktygsavdelningen.

Nu rasar tittarna mot Coops nya reklam – för att den är sexistisk.

– Vår ambition är att göra filmer som beskriver vardagssituationer, säger Coops informationsdirektör Magnus Nelin.

Reklamfilmen har sänts i TV4 och börjar med att avbilda en kvinna som storhandlar. Med ett barn på magen plockar hon på sig falukorv, torskfilé och toapapper. Samtidigt ropar hon på "Liam".

Tittarna rasar

Till slut hittar hon Liam – på verktygsavdelningen. Han visar sig vara en medelålders man i kavaj som vilset testar en borrmaskin.

Nu reagerar tittarna på reklamfilmen. Närmare 8 000 personer hade "gillat" ett kritiskt inlägg på Coops Facebbok-sida på lördagseftermiddagen. Vid sammat tidpunkt hade över 2 000 personer kommenterat inlägget.

Många är kritiska: "Jag tycker att Coop borde byta reklambyrå. Uppenbarligen har någon tagit fel beslut och låtit denna idé gått igenom.", skriver en kvinna.

Upprörda män

Också män har tagit illa upp av reklamen: "Coop-filmerna både förlöjligar och manifesterar mannen som oansvarig. Jag vill inte bli porträtterad på det sättet" skriver en man.

Andra tycker att reklamfilmen är rolig och håller med Coop om att den porträtterar en situation från vardagen: "Men ÄR det inte lite så som det är i reklamen?? Tycker att den är klockren..Hur många män jublar då man ska iväg och storhandla?", skriver en kvinna.

"En vardagshändelse"

På Coop försvarar man sin reklamfilm - trots kritiken.

– Men är det så att man upplever att den varit ojämlik eller cementerande av befintliga könsroller ber vi om ursäkt. Ambitionen är att skildra en vardagshändelse med humor och värme, säger Magnus Nelin.

Är det vardag för Coop att kvinnan handlar och mannen leker på verktygsavdelningen?

– Man ska se den här filmen i det stora sammanhanget, vi gör olika filmer varje vecka och de beskriver olika situationer. Det här kan vara en situation som några känner igen och andra inte känner igen, säger Magnus Nelin.

Coop uppger att Felix Herngrens produktionsbolag FLX ligger bakom filmen. Aftonbladet har sökt bolaget för en kommentar.