Nyheter

”SAS sparplan klar”

Facket om lönesänkning: ”Det kan de glömma”

Kris i SAS.
Kris i SAS.Foto: SCANPIX/THOMAS BORBERG

SAS ödesdag är här.

Enligt uppgift får 1 000 anställda sparken medan de som blir kvar tvingas till 15 procents löne­sänkning.

Nu ligger bolagets ­framtid i fackets händer.

SAS har suttit i svettiga krisförhandlingar under helgen. Sparplanen – som enligt danska TV2 var klar redan under gårdagen – ska innebära att 1 000 anställda sparkas.

De som blir kvar kommer att tvingas acceptera kraftigt försämrade arbets­villkor. Enligt uppgifter sänks lönen med 15 procent, antalet tjänstgörings­timmar i veckan höjs till 60 och semesterrätten inskränks till två veckors sammanhållen semester på sommaren, rapporterar TV2.

Enligt flygexperten Richard Björnelid har en dansk källa berättat att kabinpersonalen har fått ett ultimatum av ledningen: Skriv under – annars blir det konkurs.

Grönt ljus till lån

Efter beskedet rasade SAS personalklubb mot sparplanen.

– De kan bara glömma ­löneavdrag. Om det så är på 10, 15 eller 5 procent, de kan bara glömma det. Vi har gett vårt i mer än tio år, nu har vi inget mer att ge, säger ­Asbjørn Wikestad på SAS personalklubb i Norge till NRK.

Robert Gustafson, ordförande i SAS-sektionen av svensk Pilotförening, är ­informerad om det ekonomiska läget.

– Vi räknar med att inleda förhandlingar när SAS har offentliggjort sin framtidsplan, säger han till Dagens Industri.

Enligt uppgifter till tidningen har EU i helgen gett grönt ljus för regeringarna i Sverige, Danmark och Norge att lämna statsgarantier till de banker som förnyar lån på 4,7 miljoner.

Vägrade kommentera

Finansmarknadsminister Peter Norman (M) ska själv ha ringt runt till bankernas styrelser för att få dem att gå med på låneförlängningarna.

SAS spar­paket – som presenteras klockan åtta i dag – väntas innehålla ­besparingar på tre miljarder kronor.

SAS vägrade i går att kommentera sparpaketet eller några som helst detaljer kring uppsägningarna.

– Det finns väldigt ­mycket spekulationer och rykten. Fram till i morgon kommer vi inte prata något om ­processen i sig, sa Malin ­Selander på SAS pressjour.

Vill att staten säljer

Svenska staten är den största enskilda ägaren i SAS – men i går framfördes flera krav på att det nu är dags att sälja.

– Staten har redan gått in med två miljarder, de pengarna skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt, s­äger Per Bolund (MP) till SVT:s ”Agenda”.

I programmet sa riksdagsledamoten Carl B ­Hamilton (FP) att bolaget långsiktigt måste stå på ­egna ben.

Tiden har kommit ifatt

Anders Lidman, som ­driver företaget Aeropol och är konsult för flyg­platser och flygbolag, ­menar att tiden har hunnit ikapp SAS – som enligt ­honom vägrat anpassa sig efter avregleringen, till skillnad från exempelvis Lufthansa och KLM.

– SAS är det bolag som vidtagit minst åtgärder och nu straffar verkligheten den senfärdige. Kan man inte tjäna pengar hjälper det ­inte hur många som älskar en, säger han.

FAKTA

HAR 14 000 ANSTÄLLDA OCH 140 PLAN

■ ■ SAS grundades 1946 och ägs numera till hälften av Sverige, Norge och Danmark – den andra hälften ägs privat.

■ ■ Den svenska staten är SAS enskilt största ägare med en andel på drygt 21 procent.

■ ■ 2001 bildades SAS AB genom en fusion mellan ägarbolagen i Sverige, Norge och Danmark. Företaget har även hotellverksamhet och företag som sysslar med stöd för flygverksamheten.

■ ■ Efter avregleringar under 1990-talet planerade SAS att gå ihop med andra flygbolag för att möta konkurrensen, till exempel Swissair, Australian Airlines och KLM. Affärerna blev dock aldrig av.

■ ■ SAS flyger till 90 destinationer i världen och har 140 plan.

■ ■ Bolaget har drygt 14 000 anställda i Sverige, Danmark och Norge.