Dagens namn: Israel, Moses
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

Därför krisar SAS

Norwegian går som tåget – i motsats till SAS...   Norwegian går som tåget – i motsats till SAS... Foto: SCANPIX

Krisplanen i dag visar på fritt fall för SAS - samtidigt som lågpriskonkurrenten Norwegian går som tåget.

Och nu hårdnar konkurrensen i luften ytterligare.

– Det är 30 år gamla synder som SAS får betala för, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Beskedet från SAS i dag var hårt: 800 tjänster bort, utförsäljning av marktjänsten, sänkta löner och sämre pensioner.Skillnaden mellan SAS och norska lågpriskonkurrenten Norwegian kan knappast bli tydligare:

När biljetterna till Norwegians nya lågprisflygningar till New York och Bangkok släpptes tidigare i veckan kraschade sajten av trycket.

En "flygande förlust"

Anders Lidman på flygkonsultbolaget Aeropol uppger att det finns historiska skäl till det enorma gapet mellan bolagen som nu är ett faktum.

– SAS är skapat under ett monopol, en tid då man kunde strunta fullständigt i kostnaderna. Det är helt enkelt inte byggt för att klara konkurrens, säger han.

För trots omfattande sparprogram - som i klartext innebär att man sparkat personal - är SAS fortfarande en flygande förlust.

På drygt tio år har personalen mer än halverats.

Börsvärdet har fallit mer än 90 procent på fem år.

De senaste fyra åren har ägarna tvingats pumpa in 11 miljarder kronor i verksamheten.

Miljardförlust i fjol

– Samtidigt har SAS en bra produkt. De har den högsta kundnöjdheten och högsta punktligheten, säger flyganalytikern Jacob Pederson på Sydbank i Danmark.

– Problemet är lönsamheten, och skälen till det är historiska.

Samtidigt har Norwegian på bara tio år gått från en liten fräck uppstickare till att bli en av SAS värsta konkurrenter inom Europa. 

Förra året hade SAS knappt 23 miljoner passagerare. Förlusten blev 2,1 miljarder kronor.

Norwegian hade 16 miljoner passagerare - och gjorde en vinst på 122 miljoner kronor.

Och när bolaget i början av nästa år börjar flyga långdistansflyg, initialt till USA och Thailand, tar man ännu en del av SAS marknad.

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler