Nyheter

Därför krisar SAS

Norwegian går som tåget – i motsats till SAS...
Norwegian går som tåget – i motsats till SAS...Foto: SCANPIX

Krisplanen i dag visar på fritt fall för SAS - samtidigt som lågpriskonkurrenten Norwegian går som tåget.

Och nu hårdnar konkurrensen i luften ytterligare.

– Det är 30 år gamla synder som SAS får betala för, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Beskedet från SAS i dag var hårt: 800 tjänster bort, utförsäljning av marktjänsten, sänkta löner och sämre pensioner.Skillnaden mellan SAS och norska lågpriskonkurrenten Norwegian kan knappast bli tydligare:

När biljetterna till Norwegians nya lågprisflygningar till New York och Bangkok släpptes tidigare i veckan kraschade sajten av trycket.

En "flygande förlust"

Anders Lidman på flygkonsultbolaget Aeropol uppger att det finns historiska skäl till det enorma gapet mellan bolagen som nu är ett faktum.

– SAS är skapat under ett monopol, en tid då man kunde strunta fullständigt i kostnaderna. Det är helt enkelt inte byggt för att klara konkurrens, säger han.

För trots omfattande sparprogram - som i klartext innebär att man sparkat personal - är SAS fortfarande en flygande förlust.

På drygt tio år har personalen mer än halverats.

Börsvärdet har fallit mer än 90 procent på fem år.

De senaste fyra åren har ägarna tvingats pumpa in 11 miljarder kronor i verksamheten.

Miljardförlust i fjol

– Samtidigt har SAS en bra produkt. De har den högsta kundnöjdheten och högsta punktligheten, säger flyganalytikern Jacob Pederson på Sydbank i Danmark.

– Problemet är lönsamheten, och skälen till det är historiska.

Samtidigt har Norwegian på bara tio år gått från en liten fräck uppstickare till att bli en av SAS värsta konkurrenter inom Europa. 

Förra året hade SAS knappt 23 miljoner passagerare. Förlusten blev 2,1 miljarder kronor.

Norwegian hade 16 miljoner passagerare - och gjorde en vinst på 122 miljoner kronor.

Och när bolaget i början av nästa år börjar flyga långdistansflyg, initialt till USA och Thailand, tar man ännu en del av SAS marknad.

FAKTA

SAS jämfört med Norwegian

SAS:

Personal: 13 500 anställda. På tio år har personalstyrkan mer än halverats. Enbart inom markorganisationen arbetar 5 000 personer.

Flygplan: 141 flygplan, varav en stor del är gamla och dyra att underhålla. Systemet med matartrafik gör att de inte kan utnyttjas mer än 7-9 timmar per dygn.

Destinationer: 130 destinationer över hela världen. Mer än 90 procent av flygningarna sker inom Europa, en extremt konkurrensutsatt marknad som i dag domineras av lågprisbolag.

Lönerna: Generellt höga lönekostnader för hela SAS. Exempelvis tjänar vd:n Richard Gustafson 10 miljoner kronor om året.

Organisation: Bildat 1946, till 50 procent ägt av svenska, norska och danska staten. Bolaget är byggt för en monopolmarknad, men har sedan flygmarknaden avreglerades 1997 fått stenhård konkurrens från lågprisbolagen.

Norwegian:

Personal: 2 500 anställda i en extremt strömlinjeformad organisation. Bolaget har exempelvis ingen markpersonal.

Flygplan: 68, snittåldern på flygplanen är bara fem år. De senaste planen har 20 procent lägre bränsleförbrukning och 50 procent lägre driftskostnader än gamla plan. Utnyttjas i snitt 14 timmar om dygnet.

Destinationer: 116, i huvudsak inom Europa, med från och med 2013 även flygningar till USA och Thailand. Genom att bara flyga från A till B slipper man komplicerad bagagehantering.

Lönerna: Betydligt lägre löner än SAS. En stor del av den flygande personalen kommer från bemanningsföretag i Polen och Spanien. Bolagets vd Bjørn Kjos tjänar 1,5 miljoner kronor om året.

Organisation: Bolaget har bara funnits i tio år. Organisationen är byggd för att hävda sig i den stenhårda konkurrensen inom Europa