Nyheter

”Hon sa att jag inte betalat min försäkring”

Bengan Wennberg, 36, blev uppringd av bedragare

Bengan Wennberg blev uppringd av bedragare.
Bengan Wennberg blev uppringd av bedragare.Foto: GUNNO RASK

Kvinnan som ringde Bengan Wennberg, 36, hävdade att han inte betalat sin fordonsförsäkring och krävde att få hans kontokortsuppgifter – annars skulle hans bil hämtas.

Bedrägerier ökar explosionsartat i Sverige, de senaste tio åren har antalet fall tredubblats.

I veckan blev Bengan Wennberg, 36, från Östersund uppringd av en kvinna.

– Hon sa att hon ringde från Svenskabilförsäkringar.se och att jag inte betalat min försäkring, säger han.

Hotade hämta hans bil

Eftersom han inte har någon försäkring hos ett företag med det namnet frågade Bengan Wennberg vad det gällde för bil.

– Då sa hon att hon inte visste för att hon inte hittade pappret just då. Sedan krävde hon att få mina kontokortsuppgifter för att de skulle kunna dra pengar från kortet, annars skulle de komma hem till mig och hämta bilen.

Bengan Wennberg gav aldrig ut sina kortuppgifter eftersom han förstod att någon försökte lura honom.

– Man hör ju mycket om olika typer av bedrägerier och jag skulle aldrig lämna ut mina kontokortsnummer, men det blir ju obehagligt när de har min adress och säger att de ska komma hem till mig och hämta bilen.

”Är en lukrativ bransch”

Bengan Wennberg har polisanmält bedrägeriförsöket.

Men han är inte ensam.

Allt fler svenskar blir uppringda av bedragare, utsatta för dem i sina hem eller lurade på nätet.

Förra året anmäldes 115 000 fall av bedrägeri till polisen.

Statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, visar att antalet bedrägerier nästan tredubblats de senaste tio åren.

– Vi har sett en otrolig ökning. Det är en lukrativ bransch för bedragarna samtidigt som brotten ger låga straff och är krångliga att utreda, sa Pontus Fors, kommissarie på bedrägeriroteln i Stockholm, till Aftonbladet tidigare i veckan.

FAKTA

Så skyddar du dig mot bedragarna

Bedrägeriroteln i Stockholm tipsar om hur man ska bemöta misstänkta telefonförsäljare:

Prata inte med dem, lägg på luren direkt.

Om du ändå inleder ett samtal – gå aldrig med på något utan att konsultera någon annan först.

Hur förmånligt erbjudandet än verkar – prata med släkt, vänner eller hemtjänst.

Behöver du ett nytt telefonabonnemang eller någon annan tjänst. Skaffa dig information om det själv.

Bestrid allt, så mycket du kan, via konsumentverket och ARN.

Var på din vakt och skydda dina personliga koder och lösenord i alla lägen.

Källa: Polisen

Skydda dina pengar på internet

  Var försiktig vid handel på internet och undvik förskottsbetalningar. Handla bara av företag och på sajter du vet är tillförlitliga.

  Se till att ha uppdaterade virusprogram och brandväggar. Klicka inte på okända länkar.

  Lämna aldrig ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder via mejl eller telefon. Bankerna tar aldrig kontakt med sina kunder via mejl eller telefon för att uppmana dig att lämna ut sådana uppgifter.

  Lämna inte ut kontouppgifter till företag som påstår att du har vunnit storvinsten i vanligtvis ett spanskt, holländskt, engelskt eller annat utländskt lotteri. Mejlet eller telefonsamtalet är en bluff.

  Om du upptäcker en sida/ett pop-up-fönster i nätbanken som du inte känner igen och som vill att du matar in dina koder, logga omedelbart ut och kontakta bankens tekniska support.

  Om du har en router, byt ut det fabriksinställda lösenordet till ett eget som är svårt att gissa.

  Om internetsidan eller nättjänsten inte beter sig som vanligt kan det vara ett tecken på att du är drabbad.

Källa: Polisen, Nordea, Swedbank