Dagens namn: Karin, Kajsa
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

Teorin: Kraschen var en olycka

"Kom åt dödmansgreppet vid städningen"

Kvinnan som misstänks ha orsakat tågkraschen på Saltsjöbanan har varit nedsövd och kanske kan förhöras i dag.

Men polisens utredare börjar redan få en bild av hur allt gått till.

– Det är stor sannolikhet för att det var en olycka, säger en källa med insyn i ärendet.

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Kraschen kan ha varit en olycka

Polisens utredning nu igång – mycket tyder på en olycka

Polisutredningen pågår och även Statens haverikommission är inkopplad för att klarlägga hur allt gått till.

En viktig pusselbit är förhören med den kvinna som är anhållen för det allvarliga brottet allmänfarlig ödeläggelse, som i extrema fall kan ge livstids fängelse.

Tåget lämnades i fel skick

Men enligt Aftonbladets källa är polisens teori – när alla förhör och tekniska delar börjat analyseras – att kraschen är en ren olyckshändelse istället för ett uppsåtligt brott.

– Det är ännu inte 100-procentigt säkert, men en teori är att kvinnan städade vagnen, städade klart och att hon sedan skulle gå ur tåget genom förarhytten, säger källan.

– När hon fällde fram förarsätet kan sätet ha gjort att hon kom åt dödmansgreppet och körspaken vilket ledde till att tåget kom i rullning.

Kvinnan har förmodligen då blivit skräckslagen och gått bakåt i vagnen.

– För att detta osannolika ska ha kunnat ske måste tåget ha lämnats i fel skick och med växel i fel läge, annars bör tåget ha åkt in i vagnstallet, säger källan.

En annan av Aftonbladets källor uppger att det är vanligt att säkerhetsgreppet som det egentligen heter, kopplas bort med en sten eller en annan tyngd när det är kallt.

– Det görs rutinmässigt vintertid för att bromsarna inte ska frysa fast, men det kan bara göras på så kallade nollspår där det inte finns någon lutning, säger källan.

– Om städerskan fäller sätet framåt kommer det emot körspaken. Felet var nu att tåget stod aktiverat med nycklarna i och med samtliga bromsar lossade. Därför kunde det gå igång.

Källan uppger också att kvinnan, som bara ska ha jobbat två månader på Arriva, inte befann sig i förarhytten vid själva kraschögonblicket.

– Att hon ska ha stulit tåget för att begå självmord känns inte alls troligt.

Kan hålla förhör i dag

Lars Byström, informationsansvarig vid polisen, uppger att förhoppningen är att ett förhör med kvinnan ska kunna hållas på sjukhuset under torsdagen.

– Sedan verkar det som att man hållit de förhör som behöver hållas.

Lars Byström vill inte säga om det börjar det framskymta något händelseförlopp som är det troliga.

– Nja, jag tror vi väntar lite tills vi vet, det är väl ganska sunt att inte gå ut prata om en teori som man inte har belägg för. Utan man tittar ju förutsättningslöst.

– Självklart kan det vara en olycka, ja då är det en olycka. Och är det inte det, så är det inte det.

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler