Tv som överträffar målen

1 av 7
NYHETER

Aftonbladets nya tv-satsning är en succé.

Sedan starten har Aftonbladet varje dag tagit med tittarna dit det händer, när det händer.

– Det är ett naturligt steg i vår livebevakning av nyhetshändelser och det ger en komplett bild av rapporteringen, säger redaktionschef Marica Finnsiö.

I mitten av februari lanserades Aftonbladets nya tv-satsning med en ny studio i hjärtat av nyhetsredaktionen. Med den kan Aftonbladet TV snabbt gå ut live på sajten så fort det händer något.

– Det är ett naturligt steg i vår livebevakning av nyhetshändelser. Tv ligger nära kvällstidningens hjärta, det är ett medium som väcker känslor, precis som vi, säger Marica Finnsiö, redaktionschef på Aftonbladet.

Genom satsningen på direktsänd webb-tv ska Aftonbladets läsare kunna ta del av ännu mer skarp journalistik på sajten.

– De får absolut ett mervärde. Vi kommer att gå live när något stort händer, med experter och analys i studion och med reportrar på plats. Det ger en komplett bild av nyhetsrapporteringen och vi stärker vår position som Sveriges främsta nyhetsförmedlare, säger Marica Finnsiö.

Flera livesändningar varje dag

Bara en dag efter lanseringen överträffades målet med två livesändningar om dagen.

– Redan andra dagen hade vi sex livesändningar och sedan dess har det bara rullat på, säger Jessica Linnman, operativ chef på Aftonbladet TV.

När domen föll i Sigtunamålet, där fem elever dömdes för misshandel på en yngre elev vid internatet i Sigtuna, fanns åklagare Yngve Rydberg med i studion.

– Det betydde att Sveriges Radio stod i vår reception och väntade på att få en intervju med honom, säger Jessica Linnman.

Tanken är att långt fler än de som jobbar på tv-redaktionen ska bidra till den nya satsningen.

– Vi har så många duktiga experter i vår personal som vi kan lyfta fram när det händer något, det är en otrolig styrka. Vi utnyttjar verkligen alla resurser i huset och gör den här satsningen tillsammans, säger Jessica Linnman.

Massvis med program

I Aftonbladets tv-utbud finns totalt 16 fasta programserier som rullar på varje vecka.

– De spelas in en dag och skickas ut på sajten nästa dag, så de är verkligen aktuella, säger Jessica Linnman.

Programutbudet kommer att utökas framöver. Redan i sommar kommer några nya format, men vad som sker i höst vill Jessica Linnman hålla lite hemligt.

– Vad vi ska göra vill jag inte avslöja, men besökarna på sajten kommer att märka när nästa satsning drar igång, säger hon, och påpekar att utbudet aldrig kommer att bli statiskt.

– Det är fortfarande webb-tv och vi kan ändra utbudet från dag till dag eftersom vi inte har en tablå att fylla. Det är en enorm frihet.