Yoghurten som bara passar män

NYHETER

Är du man och vill ha svällande biceps, tvättbrädemage och markerat hakparti?

Då är den här grekiska yoghurten något för dig.

Proteinrika och fettsnåla Powerful Yogurt har redan fått smeknamnet ”brogurt”.

Med sin slogan ”Hitta dina inre magrutor” riktar sig Powerful Yoghurt till amerikanska män som vill bli muskelberg, om man får döma av hemsidan och bilderna på välpumpade biffar till karlar.

Mirakelyoghurt

Och succéyoghurten verkar inte gå av för hackor.

Tre resultat utlovas om man köper mirakelyoghurten, som bland annat finns i smakerna banan, mango, jordgubb och äpple-kanel.

Du kan:

Bygga muskler

Bränna fett

Förbättra matsmältningen

Och yoghurten som nyligen lanserades har redan blivit en snackis. Kanske inte för dess unika egenskaper, utan snarare för det något märkliga förhållningssättet i genusfrågan.

Finns kritiker

Kritiker hävdar att det finns något märkligt i att bygga ett varumärke kring grekisk yoghurt och samtidigt utesluta hälften av befolkningen, bland annat den uppmärksammade bloggen Grub Street väcker frågan.

Yoghurten har även fått smeknamnet ”broghurt”, som ett lek med ordet ”bro” med betydelsen manliga polare.

Det manliga mellanmålet har även uppmärksammats i bland annat tidsskriften Time och tv-kanalen MSNBC.

FAKTA

Andra produkter och tjänster för män

”Manland” på Ikea

På Ikea i Australien kan du lämna in din man på ”Manland”. Där kan männen titta på sport på tv, spela bordsfotboll och playstation samt äta varmkorv medan kvinnorna shoppar.

Ulf Brunnbergs tv-kanal

Skådespelaren ville starta en ”male channel”, avslöjade han när han sommarpratade. Kanalen skulle innehålla saker som boxning, motorsport samt historie- och vetenskapsprogram.

Coca-Cola Zero

Coca-Cola insåg att deras light-variant inte lockade tillräckligt många män och startade ”Zero”. Men reklamen var allt för grabbig och fälldes som könsdiskriminerande med motiveringen att kvinnor framställs som ”rena sexobjekt”.