Flickan fick inte plats i livbåt – dog

Förundersökningen om Costa Concordia-katastrofen offentlig

NYHETER

Dayana Arlotti, 5, fick inte plats i någon av livbåtarna.

Därför blev hon fartygskatastrofens yngsta dödsoffer.

Nu kommer nya detaljer om de omkomnas öden.

De befann sig på den vänstra sidan av däck fyra när Costa Concordia gick på grund utanför ön Giglio i Italien i januari i fjol.

Men femåriga Dayana Arlotti och hennes pappa William fick inte plats i någon livbåt.

I stället hänvisades de till den högra sidan och ramlade ner i ett hål när de korsade däck.

Tvingades ur livbåten

Utredningen har visat att de föll ner till en yta som redan var översvämmad och att de dog genom drunkning, skriver Sky News.

Dayana och William Arlotti blev två av sammanlagt 32 dödsoffer.

Erika Fani Soria Molina, som jobbade ombord, ett annat.

Hon föll från en livbåt när den drog bort från fartyget, men saknade flytväst och drogs ner under vattnet.

Turisten Maria D'Intronos blev tillsagd att kliva ur den livbåt hon satt i för att den var för full. Hon sågs senare skräckslagen hoppa i vattnet från fartyget – utan flytväst och utan att kunna simma. Hennes kropp har aldrig hittats.

Åtalad för flera brott

Musikern Giuseppe Girolamos sista stund i livet har beskrivits i en annan del av förundersökningen. Han kom med i en livbåt men klev ur för att ge sin plats till en annan passagerare. Strax därefter drunknade han.

Förutom beskrivningarna kring dödsoffrens öden har det  i förundersökningen som nu blivit offentlig också detaljerat redogjorts för de kaotiska scener som utspelades och oordningen som rådde ombord.

Det 60 sidor långa dokumentet ska ligga till grund för ett beslut om kaptenen Francesco Schettino, 52, ska ställas inför rätta, skriver Sky News.

Han misstänks för flera fall av dråp, för att ha orsakat katastrofen, för att ha underlåtit att informera myndigheterna om vad som hade hänt och för att ha övergett fartyget när dussintals passagerare fortfarande var ombord.

Skyller på kaptenen

Själv har han sagt att han "råkade" överge fartyget.

– Jag snubblade och föll ned i en livbåt.

Fler än 4 000 människor fanns ombord på fartyget när det gick på grund. Bland dem fanns svenska journalistparet Jan och Ingalill Mosander.

– Bilderna kommer alltid att återvända, sa de i en intervju i Aftonbladet ett år efter katastrofen.

157 av de överlevande passagerarna lider av posttraumatiskt stressyndrom efter tragedin.

Schettino nekar till brott på alla åtalspunkter och tycker i stället att han borde tackas för att han styrde fartyget tillbaka mot hamnen i Giglio, något han menar räddade hundratals liv.

Förutom kaptenen står ytterligare några besättningsmedlemmar åtalade liksom personer med chefsbefattningar på företaget Costa Cruises, som äger fartyget, uppger Sky News.

Företaget lägger all skuld på kaptenen och vill se en förlikning.

Fartyget väntas inte kunna bärgas förrän i höst.

FAKTA

Costa Concordia-katastrofen

Fredag den 13 januari gick Costa Concordia på grund utanför ön Giglio vid Toscanas kust i Italien.

Ombord fanns 3 200 passagerare och 1 000 besättningsmän. 32 människor dog.

Kapten Francesco Schettino pekades dagarna efter katastrofen ut som ansvarig för olyckan då han avvek från rutten för att passagerarna skulle få vinka till de boende på ön. Enligt rederiet var det hans eget beslut – enligt Schettino är det något som görs regelbundet med rederiets goda minne.

Schettino har åtalats på flera punkter, bland annat för att ha orsakat en katastrof och förflera fall av dråp. Han riskerar 15 års fängelse om hans döms.

Schettino kallas efter katastrofen ”Kapten Ynkrygg” och blev Italiens mest hånade man efter uppgifterna om att han övergett skeppet innan evakueringen var klar. Han anklagas också för att ha förminskat katastrofens omfattning och fördröjt räddningsarbetet.

Fartyget tar 3 780 passagerare och en 1 100 man stark besättning på sina 13 däck och väger 114 500 ton.