Här försöker de dölja spåren efter stölden

NYHETER

Lastbilschauffören hade just lastat fem ton koppar.

Ett par timmar senare var lasten förvunnen och bilen satt i brand.

Inne i dragbilen hittade polisen resterna av en död människa.

– Det har skett en stöld av släpet, så det är i kretsen av personer som sysslar med sådant som vi letar, säger Anders Sandholm på polisen i Göteborg.

Den brinnande dragbilen påträffades i Myggenäs i närheten av Almöns camping på nordöstra Tjörn på onsdagskvällen förra veckan.

Först när branden var släckt upptäcktes en död människa inne i förarhytten.

– Identiteten är inte fastställd än, säger Anders Sandholm, kriminalkommissarie på länskriminalens enhet för grova brott i Göteborg.

Kroppen var så illa bränd att polisen till en början inte ens kunde avgöra om det var en man eller kvinna, än mindre fastställa den dödes identitet.

– Det här är det värsta fallet hittills när det gäller kopparstölder, men inte det senaste. De sker precis hela tiden, säger Anders Sandholm.

Försökte dölja spår

Hela släpet lastat med fem ton koppartråd saknades. Polisen har ännu inte lyckats få kontakt med chauffören, hemmahörande i Polen.

En teori är att han mördats och bilen satts i brand för att dölja eventuella spår.

Släpet med den stulna kopparlasten påträffades ett par dagar senare vid Albatross golfbana på Hisingen i Göteborg.

Kopparstölder och handel med stulna metaller har varit ett problem i Göteborgsområdet länge.

– Det förekommer både organiserad verksamhet med flera inblandade och småstölder som görs av enskilda personer. Men det är klart, ska man stjäla ett kyrktak av koppar så är det nödvändigt att vara flera, säger Anders Sandholm.

Göteborg centrum för stölderna

Med hundratals metallåtervinningsanläggningar - varav de flesta inte är anslutna till någon branschorganisation - har Göteborg kommit att bli något av ett centrum för kopparstölderna. Problemen uppmärksammades 2005 när kopparpriserna började skjuta i höjden på allvar. På kort tid påträffades ett 50-tal tomma lastbilssläp i Göteborg. Släpen hade stulits från hela landet, från Borlänge till Ystad, och samtliga hade varit lastade med koppar.

Att de hamnade i Göteborg var ingen slump.

– Här finns alltid någon som är beredd att betala när du kommer släpande med stupröret som du plockat från en kyrka någonstans, säger Johan Lundberg, kommissarie på polisen i Västra Götaland.

Han ledde operation Kopparorm, som 2008 sprängde en liga som under flera års tid sysslat med systematiska och mycket storskaliga kopparstölder i hela landet.

De fem inblandade i ligan dömdes till fem års fängelse för 38 grova stölder.

– Samtliga hade en koppling till metallbranschen. De visste precis vad de skulle ta och hur de skulle bli av med det, säger Johan Lundberg.

Enligt polisens beräkningar går en tredjedel av all stulen koppar till Kina, en tredjedel till Europa, och en tredjedel stannar i Sverige.

Den stulna metallen mals ner och återvinns. Ungefär 40 procent av den koppar som används i världen varje år är återvunnen.

Företeelsen är inte ny. Koppar har återvunnits i århundraden. Det innebär att nästan all koppar som någonsin brutits fortfarande är i bruk.

De stora seriösa handlarna jobbar nu för att få bort kontanthandeln för att komma tillrätta med handeln med stulen metall.

FAKTA

SÅ ANVÄNDS KOPPAR

Kablar och elektronik. Koppar har god ledningsförmåga. Tre fjärdedelar av all koppar som produceras används i elektroniska komponenter.

Bilkylare. Koppar leder värme. Även om de flesta bilkylare numera tillverkas av aluminium är kopparkylare fortfarande vanliga.

Byggnader. Koppar rostar inte och har naturliga antibakteriella egenskaper. En amerikansk villa innehåller runt 200 kilo koppar i form av rör, ventilation, dörrhandtag och annat.

Sjöfart och offshore. Olika former av kopparlegeringar används i stor omfattning inom sjöfart, oljeborrning och avsaltningsanläggningar.

METALLEN SPÅRAS MED DNA

Trafikverket och Svenska kyrkan har börjat märka kablar, tak och statyer med ett nytt system med DNA-märkning, Smart Water. Vätskan innehåller med en unik sammansättning och penslas på kopparrör, ledningar och takplåtar. Märkningen syns i UV-ljus, och genom att topsa ytan kan man lätt spåra varifrån metallen kommer. Systemet har utvecklats i England där även ett centralt register med märkt metall finns.

Kopparstölder

• 13 april 2008: En 30-årig man dör när han försöker stjäla kopparkabel från ett ställverk i Kortedala i Göteborg. Troligen kom han åt en starkströmskabel av misstag.

• 29 januari 2010: Ett släp lastat med 27 ton koppar, totalt värt 1,5 miljoner kronor, stjäls från ett industriområde i Bulltofta i Malmö.

• 5 juli 2010: En lastbilschaufför bakbinds och rånas under pistolhot på Hisingen i Göteborg. Rånarna försvinner med hela lasten på 27 ton koppar.

• 16 september 2010: En 32-årig man bränns till döds när han klipper en strömförandeledning på ett järnvägsspår i Mörarp utanför Helsingborg. Spänningen i kabeln var 36 000 volt. Mannen avled omedelbart.

• 1 maj 2011: En lastbil med sex ton koppartråd stjäls i Göteborg. Bilen spåras genom GPS och hittas samma natt, drygt sju kilometer bort, innan tjuvarna hade hunnit lasta av koppartråden.

• 22 april 2012: En lastbil med 29 ton koppar stjäls från en lastterminal i Älmhult. Tjuvarna körde in en dragbil på terminalområdet, kopplade på släpet och försvann från platsen med koppar för 1,5 miljoner kronor.

• 11-12 augusti 2012: Tre ton kopparkabel stjäls från lokstallet i Vanneboda i Lindesberg.

• 20 oktober 2012: Tjuvar stjäl stora delar av koppartaket på en byggnad i anslutning till Skee kyrka i Bohuslän. Sedan tidigare hade stuprören och åskledaren stulits.

• Hösten 2012: Järnvägsbygget på Skånebanan mellan Åstorp och Hässleholm drabbas av systematiska stölder, vecka efter vecka. På en enda vecka försvann 400 meter kopparkabel. Enbart den stölden kostade 1,5 miljoner kronor i merarbeten och material.