Polisen: "Tankar man ska man betala"

1 av 14 | Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Här bärgas bilen som männen färdades i i mars i år.
NYHETER

Polisens order: "Stäng bron för trafik".

Då öppnades bron – och de två bensinsmitarna körde rakt ned i vattnet och dog.

– Vi gjorde rätt bedömning att följa efter, säger Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström till Aftonbladet.

Nu inleds förundersökning mot polisen – som kan åtalas för vållande till annans död.

Åklagaren uppger nu att förundersökning kommer att inledas efter polisjakten i natt. Chefsåklagare Håkan Roswall har ärendet hos åklagarmyndighetens riksenhet för polismål.

– Jag har inlett förundersökning baserat på uppgifter i media, att man använt bron som någon form av fast hinder. Det finns tydliga anvisningar från Rikspolisstyrelsen om vad man ska göra i samband med ett fast hinder. Polisbilar ska stå vid det fasta hindret med blinkande blåljus, bland annat, men det har man uppenbarligen inte gjort. Redan där är det ett tjänstefel. Sedan får vi se om det räcker till vållande till annans död, utöver det, säger Roswall till Aftonbladet.

Enligt uppgift till Aftonbladet är två unga män nu döda. Båda är i 20-årsåldern.

Det hela började med en bensinsmitning vid Statoil på Takpannegatan i Uppsala.

Hastigheten oklar

– Vi får larm strax före midnatt. Vid 00.17-tiden ser en patrull en bil vid Litslena på väg 55 cirka tre mil väster om Uppsala på väg mot Enköping, säger Christer Nordström.

Patrullen har uppgett att man sett bilen komma i hög hastighet, att man gjort en slagning i polisens register och funnit att den var eftersökt på grund av bensinsmitningen.

Hur snabbt bilen körde kan inte Nordström svara på.

– Det har inte avrapporterats än. Det är något vi kommer utreda. Hastigheten har varierat och stundtals har bilen förts fram vårdslöst. Tjänstgörande vakthavande befäl beslutade då om att Hjulstabron skulle stängas för biltrafik.

– När bilen kommer dit står en bil som stannat för rödljuset parkerad vid bommarna. Sedan kommer de här och gör en omkörning och kör rätt igenom bommarna, och hamnar då i vattnet.

"Många frågor"

– Polisen kom fram till platsen och larmar snabbt räddningstjänst. Efter en tid kan man lokalisera bilen, som bärgas. I bilen hittar man två kroppar, avlidna.

Personerna i bilen är nu identifierade. Polisen jobbar vid lunchtid med att söka upp anhöriga.

När man beslutade att stänga bron, var man medveten om att den då skulle öppnas?

– Det vet jag inte. Det är det här vi kommer utreda. Personer är inte hörda ordentligt. Det finns en mängd frågor som vi inte har svar på om hur den här bilen körts, i vilka hastigheter och vilka bedömningar som gjorts.

Var det endast på grund av bensinstölden man följde efter bilen?

– Det är ju på det här sättet att om man tankar en bil ska man också betala. Det här med bensinsmitningar är ett stort problem. Vi har erfarenhet av att stoppa många bilar där grunden är bensinsmitning, där man sedan kan upptäcka olika former av grov brottslighet.

"Inte en jakt"

– Vår bedömning är att det var rätt bedömning av polisen att man måste kontrollera den här bilen. Att bara låta en bensinsmitare åka iväg, så gör vi inte. Men i nästa steg ska man naturligtvis beakta trafiksäkerheten.

Bedömer ni just nu att ni gjort något fel?

– Vi kan inte bedöma. Så här är det. Händelser sker. Nu ska vi sammanställa det här och göra en bedömning. Vi kan bara konstatera att det som hänt är oerhört tragiskt. Det är en allvarlig olycka och två människor har förlorat livet.

Christer Nordström är noggrann med hur han uttrycker sig.

– Vi använder inte uttrycket jakt, för det har inte varit frågan om en jakt.

Vad har det varit frågan om då?

– Polisen har följt efter en bil. Vad ni skriver är er fritt att göra.

"Kan stänga bron utan öppning"

Bron ägs av Trafikverket men entreprenören Svevia sköter broöppningen. Charlotte Sandström, kommunikationschaf på Svevia, hänvisar alla frågor till Trafikverket.

George Chamoun, sektionschef på Trafikverket, Stockholm:

– Svevia har en brovakt som sitter i en kur och öppnar och stänger för trafiken.

Trafikverket undersöker just nu läget, bland annat bommarna och kablar som nu ligger i vattnet.

Kan man stänga utan att öppna bron?

– Först stänger vi för biltrafik. Röda trafikljus blinkar och det finns även ljud. Sedan fäller man ner bommarna och sedan öppnar man bron. Men det går att bara fälla ned bommarna utan att öppna.

Peter Sennius byggledare, är på plats vid Hjulstabron.

– På den här bron kör man normalt en broöppningssekvens med automatik. Men det går separat att köra olika delar av sekvensen.

Kände polisen till att bron skulle öppnas när man gav order om att stänga den för biltrafik?

– Det kan jag inte svara på i det här läget.

Aftonbladet har sökt vakthavande befäl som tog beslut om bron.