Ikea frias av hovrätten

NYHETER

Det var inte diskriminering att neka funktionsnedsatta Filippa Nordin att leka i ett bollhav.

Det konstaterar hovrätten och friar Ikea i fallet där flickans mamma hävdat att möbeljätten diskriminerat hennes dotter.

Nu överväger mamman att överklaga till Högsta domstolen.

– Jag kommer aldrig att ge mig. Jag hoppas att rättvisan kommer att vinna, säger hon till TT.

Hovrätten över Skåne och Blekinge går på samma linje som Helsingborgs tingsrätt och friar Ikea. Hovrätten anser att det var rätt av möbeljätten att neka flickan att leka i bollhavet av säkerhetsskäl.

I domen skriver hovrätten att "det varken har förekommit direkt eller indirekt diskriminering av Filippa Nordin".

Fick inte leka av säkerhetsskäl

Det var för snart fyra år sedan som familjen Nordin besökte Ikea utanför Malmö. Då 5-åriga Filippa Nordin har ett ovanligt kromosomfel och hade precis återhämtat sig från en ryggoperation. Hennes högsta önskan var då att få leka i bollhavet.

Men vid lekavdelningen vägrade personalen att släppa in flickan av säkerhetsskäl.

”Aldrig blivit så kränkt”

Filippas mamma Annica Nordin blev mycket upprörd och tyckte att hennes dotter hade blivit diskriminerad.

– Jag har aldrig blivit så kränkt. Alla andra barn var välkomna, men inte mitt barn, sa Annica Nordin till Sydsvenskan efter Ikeabesöket.

Annica Nordin anmälde händelsen till Diskrimineringsombudsmannen som senare valde att lägga ner fallet eftersom ord stod mot ord.

När sedan Byrån för lika rättigheter tog fallet till domstol, erbjöd Ikea 20 000 kronor till familjen som ersättning.

Men det budet ville familjen inte acceptera och valde i stället att gå vidare.

”Kommer aldrig ge mig”

Efter två friande domar funderar nu Annica Nordin på att överklaga till Högsta domstolen.

– Jag kommer aldrig att ge mig. Jag hoppas att rättvisan kommer att vinna, säger hon till TT.

Innan hon bestämmer sig ska hon dock tala med sitt ombud, Byrån för lika rättigheter.

Hon säger sig även ha förståelse för att fallet är väldigt svårbedömt.

– Jag förstår att det är jättesvårt när ord står mot ord. Men varför skulle jag hålla på i fyra år mot en jätte, och varför skulle de erbjuda mig 20 000, om de inte gjort något fel, säger Annica Nordin till TT.

– Man känner sig väldigt liten. Men jag vet vad som är sant, mina barn vet vad som är sant.

Ikea erkänner fel

Enligt Ikea handlade erbjudandet om 20 000 om kompensation för att förtaget faktiskt gjorde saker fel vid händelsen som utspelade sig i maj 2009.

– Det är klart att vi inte skulle välja att erbjuda en kompensation och en ursäkt om vi tyckte att vi var felfria i det här. Det blev inget bra besök för familjen och vi kom till korta i vårt sätt att prata och kommunicera med Annica, och det har vi velat be om ursäkt och kompensera för, säger Hans Gårlin, kundrelationschef på Ikea Sverige till TT.