Sonen dog - Apollo ville inte återbetala resa

Daniéla och Sara skulle åka på semester i sommar

Daniéla Svedberg och Sara Jonsson med sonen Love, 4, tittar i en minnesbok med bilder på Christopher.
Foto: Lotte Fernvall
Daniéla Svedberg och Sara Jonsson med sonen Love, 4, tittar i en minnesbok med bilder på Christopher.
NYHETER

Sara Jonsson och Daniéla Svedbergs son Christopher, 9, dog i början på mars.

Trots att de skickat in sonens dödsattest ville researrangören Apollo inte betala tillbaka pengarna för parets avbokade Egyptenresa.

– Man tror inte att det är sant, vi tycker att det ska räcka att skicka in ett bevis på att vi faktiskt har förlorat vårt barn, säger Sara Jonsson till Aftonbladet.

Christophers höj- och sänkbara säng i lägenheten i Åkersberga är tom.

På en byrå bredvid i hans rum har hans mammor tänt levande ljus och bredvid ligger en minnesbok med bilder på honom.

Christopher hade en cp-skada och vårdades hemma med mamma Daniéla som avlönad assistent på heltid och mamma Sara på deltid. En helg i månaden var han på korttidshem.

Andades inte

I februari bokade Sara Jonsson och Daniéla Svedberg en resa till Egypten för att få komma i väg en vecka i sommar. Samma vecka skulle Christopher vara på sitt kortidhems kollovecka. 
Halva resekostnaden, 10 000 kronor betalade de kontant.

Och eftersom Christopher ofta åkte in på sjukhus till följd av nedsatt lungfunktion bokade de resan med avbeställningsskydd.

Första helgen i mars var Christopher på sin vanliga kortidshelg. På lördagen ringde personalen och sa att sonen inte andades och att de gjorde hjärt- lungräddning på honom.   

Hans hjärta hade stannat och han kördes i ilfart till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

– Där låg han i respirator till tisdagen. Då konstaterade läkare att han var hjärndöd på grund av syrebristen vid hjärtstoppet. Så man stängde av den och han dog då, säger Sara Jonsson. 

”Inte giltigt intyg”

Sorgen över sonens plötsliga död gör att de inte längre ville åka på semesterresan.  

– Om man ska åka på en resa ska man ju njuta av den också. Annars blir det bara en plåga om man ska åka ner och ”ha kul” om man inte känner för det, säger Daniéla Svedberg.

De kontaktade researrangören Apollo i torsdags förra veckan för att avboka. De ombads att intyga dödsfallet med attest samt kopior på deras egna sjukskrivningar i samband med sonens bortgång.

Dagen efter kom ett mejlsvar:

"Vi har mottagit ett läkarintyg för ovanstående bokningsnummer. Tyvärr uppfyller inte den kraven då den inte sträcker sig över resans period. Vänligen återkom med ett giltigt intyg".

Sjukskrivningarna mammorna har gäller i en månad och de skrevs ut av läkaren på barnintensiven. För längre sjukskrivning krävs intyg från allmänläkare, något som de inte hunnit fixa.

”Tittar på detta på måndag”

I torsdags damp det ner en utbetalningsavi från Apollo. I det hade researrangören godkänt att paret skulle få tillbaka 6500 kronor av de utlagda resekostnaderna. Utan motivering.

Vid en giltigt avbeställning skulle de fått tillbaka 8900 kronor.

– Vi vet att man inte får tillbaka allt. Men nu har de dragit bort 3500 kronor, det kanske inte är mycket pengar. Det är inte pengarna det handlar om, utan det hela är så sjukt. Man ska här planera begravningen för ens barn och så är sorg inte ett giltigt skäl att för avbeställningsskydd, säger Sara Jonsson.

När Aftonbladet kontaktar Apollo säger Åsa Johnsson, informatör, att bolaget följt reglerna för avbeställning och återbetalning.

– Men självklart ska de få pengarna tillbaka, det borde man sett i samband med omständigheterna kring det här fallet. Vi kommer att se till att man tittar på det här direkt på måndag morgon, säger hon till Aftonbladet.

FAKTA

Apollos resvillkor:

§ 1.5

Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt arrangörens anvisningar. Arrangören skall bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål.

§ 3.2.2

Avbeställning får ske om resenären eller dennes make/ maka/sambo, resenärens eller dennes makes/makas eller sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande led eller syskon eller person med vilken resenären gemensamt beställt resan före avresan men efter det att avtalet blivit bindande för resenären enligt punkt 1.5 drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är av sådan art, att resenären inte rimligen kan genomföra resan.

§ 3.2.3

Avbeställning får ske om annan händelse drabbar resenären efter det att avtalet blivit bindande enligt punkt 1.5 och om händelsen är av så ingripande karaktär för resenären att det inte är rimligt att kräva att resenären skall genomföra resan. Resenären skall inte ha kunnat råda över händelsen och vare sig känt till eller bort känna till denna då resan beställdes. Sådan ingripande händelse är till exempelbrand i den egna bostaden.

Fri avbokning för den som drabbas av uppsägning. Gäller om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist, inte vid enbart varsel. Gäller inte om en visstidsanställning eller en timanställning upphör. Gäller inte eller om en provanställning inte förlängs. Intyg från arbetsgivare måste visas.

(Källa: apollo.se)