Saabarna till försäljning

NYHETER

WALLHAMN. Ett stycke svensk industrihistoria  går under klubban.

De sista svenska Saabarna.

– Om jag kunde skulle jag köpa allihop, säger Nisar Ahmyd, 35, bilhandlare och Saabentusiast från Holland.

Det är Saabs konkursbo som nu säljer de 78 sista tillverkade. Ett 30-tal av dem står uppradade på en blåsig parkeringsplats i den stora bilhamnen i Wallhamn på Tjörn. Några är testkörda, andra har inte rullat en meter. De flesta mycket ovanliga. Endast tre är godkända och klara för registrering i Sverige

– Den här vill jag ha för egen del. De andra kan jag tänka mig att köpa för att sälja vidare till mina kunder, säger Nisar Ahmyd, när han inspekterar en mörkgrå 9-5 Aero Combi.

Den nya kombin var bilen som skulle rädda Saab men som aldrig han komma ut på marknaden innan konkursen. Endast 27 exemplar tillverkades.

– Att den inte är typgodkänd spelar inte så stor roll, sånt går att lösa för mig som är i branschen, säger Nisar.

Åkt från Holland

Han flög hit från Holland på förmiddagen, enkom för visningen. Det är andra gången på två månader som han är här och köper Saabar av konkursboet, bilar som han säljer han vidare i sin bilhall i Almere utanför Amsterdam.

Själva auktionen hålls på internet och avgörs den 3 april. Budgivningen är redan igång, flera bud ligger redan långt över det begärda beloppet.

Den här korta visningen ska ge de mest intresserade spekulanterna en chans att ta en närmare titt på objekten.

– Kolla på det här. Sånt här ser man jnte på nätet, säger Nisar och visar oss en 9-5:a med sneda karossdelar och kladdiga gummifogar.

– Det är en fin bil men uselt byggd. Inget jag egentligen är intresserad av.

Det börjar snöa och blåsten tilltar.

Tony Andersson och Dag Thyselius från auktionsfirman som håller i försäljningen bjuder på kaffe och delar ut pärmar med objektsbeskrivingar till blåfrusna spekulanter.

– Många som hört av sig är samlare i Sverige och utomlands, säger Dag.

– Vi hade räknat med fler besökare men jag skulle tro att det här vädret gör att många avstår.

Trots kylan – för Saab

Mikael Nyberg, 52, datakonsult från Mariestad, är enen handfull intresserade som trotsar kylan. Han går med bestämda steg mot en 9-4X, den stora stadsjeepen som i första hand byggdes för den amerikanska marknaden. Totalt 700 9-4X hann byggas. Till försäljning finns nu tre av de få som typgodkänts för Europa.

– Jag är inte samlare utan vill ha en bil att köra med. Jag tilltalas av lastutrymmet på 9-4X och det är en otroligt fin bil överhuvudtaget, säger han.

Han berättar att han kört Saab i 20-25 år och hunnit avverka fem-sex stycken. Men särskilt många fler lär det inte bli.

– Men tänk om de hunnit få ut den där kombin, då hade kanske historien blivit en helt annan, säger han med en blick på den grå 9-5:an en bit bort.

FAKTA

SAAB

Flygplanstillverkare Svenska Aeroplan Aktiebolaget börjar tillverka bilar 1949. Den första bilen, Saab 92, hade en tvåcylindig tvåtaktare, frihjul och saknade bagagelucka.

Med Saab 99 kom den första stora succén. Den presenterades 1967 och kom att tillverkas i stort sett oförändrad fram till 1984.

1993 lanseras en ny Saab 9-00, som senare byter namn till 9-3. Efter flera års ekonomiska problem och en rad förändringar bland ägarna blev Saab år 2000 helägt av amerikanska General Motors, GM.

2009 begär GM Saab i konkurs. 2010-2011 ägdes bolaget av holländska sportbilstillverkaren Spyker, innan Saab slutligen begärdes i konkurs 19 december 2011. I juni 2012 köps konkursboet av det svensk-kinesiska konsortiet NEVS.