Till Googles förtret – ”ogooglebart” sprids

NYHETER

Ordet ”ogooglebar” blev en snackis, inte bara i Sverige, utan i världen.

Trots Googles glädje när Språkrådet tog bort "ogooglebar" från nyordslistan sprids det nu i medier världen över.

"Ogooglebar" är inte längre ogooglebart. I skrivande stund ger ordet 450 000 träffar på Google. Den engelska motsvarigheten, "ungoogleable", är redan uppe i 201 000.

Brittiska BBC, ekonomitidningen Wall Street Journal, tyska Der Spiegel – många är de medier som rapporterat om nyheten att Googles påtryckningar gjorde att Språkrådet tog bort ordet från sin nyordslista. "Ogooglebar" presenterades på Språkrådets nyordslista i december med betydelsen "som inte går att hitta på webben med en sökmotor". Google tyckte då att definitionen behövde ändras till "när man inte kan finna informationen man söker på Google".

"Besudlar Google"

"Google kan behöva lägga ner lite mer ansträngning på termen 'ogooglebar' eftersom den besudlar Google – inget är, trots allt, 'ogooglebart'", skriver PCmag.com, vilka också tillägger att Google tidigare motsatt sig försök att göra ordet "Google" till ett verb. Computerworld citerar uttalandet "Google äger inte språket!" från Språkrådets hemsida.

The Atlantic skriver att ordet "är ett av de bästa orden som förgyllt vår planet" och skriver också att det inte är förvånande att ordet är svenskt. I texten går att läsa att "Svenskar har visat sig speciellt skickliga på att skapa nya ord för nya förhållanden orsakade av ny teknik". The Atlantic listar även andra ord som är med på nyordslistan, som till exempel "bloggbävning" och "mobildagis", och skriver att orden givetvis borde införlivas i det engelska språket också.

Flera av nyorden, "ogooglebar" såväl som "bloggbävning" har också cirkulerat mycket på sociala medier. På Twitter trendar just nu hashtaggen "ogooglebar" och bland andra den brittiska komikern Stephen Fry har länkat till en artikel om det omtvistade ordet, med kommentaren "Fantastiska svenska!"

Google gläds

Språkrådets chef, Ann Cederberg, hävdar att de inte vek sig för Googles krav när de tog bort ordet, utan snarare ville skapa en debatt. Google skrev, via sin advokat, i ett mail till Språkrådet att de var tacksamma över beslutet att stryka ordet ur listan.

– Det glädjer oss att användare sammankopplar namnet Google med fantastiska sökresultat men samtidigt så vidtar Google rutinåtgärder, precis som många andra företag, för att skydda sina varumärken, säger Gustaf Brusewitz, Googles Nordic communications and public affairs manager i en kommentar till Aftonbladet.