Fortkörning omöjligt i Sverige

NYHETER

Att ett en lokförare skulle kunna köra för snabbt på sträckor med hastighetsbegränsning är omöjligt i Sverige. Det säger Transportstyrelsen till TT i en kommentar till den svåra tågolyckan i Spanien.

– Vi har sedan flera år säkerhetssystemet Automatic Train Control (ATC) som gör att signaler längs rälsen känner av om tåget kör för snabbt. Händer det skickar sensorerna signaler till lokets dator som gör att tåget bromsas in, säger Håkan Nordqvist, tillsynshandläggare för svensk trafiksäkerhet vid Transportstyrelsen.

Inom EU-länderna införs ett gränsöverskridande trafikstyrningssystem för järnvägen, ERTMS, som finns på alla nybyggda järnvägssystem. ERTMS är snarlikt ATC och finns i Sverige redan på Botniabanan och Citytunneln.

Hög säkerhet i Spanien

Sträckan där den spanska olyckan inträffade var relativt nybyggd. Längs rälsen fanns också flera olika säkerhetssystem som ska bromsa tåg som överskrider hastighetsbegränsningar, enligt den europeiska järnvägsbyrån ERA (European Rail Agency).

– ERTMS finns på flera delar av den sträcka som tåget färdades på, däremot inte i det område där olyckan inträffade. Men där fanns traditionella signalsystem som även de ska bromsa tåg som kör för snabbt. Varför olyckan ändå inträffade är för tidigt att säga något om eftersom utredningen precis har startat. Det säger Christopher Carr vid säkerhetsenheten på den europeiska järnvägsbyrån ERA (European Rail Agency) till TT.

Enligt ERA har Spanien en hög standard på sitt järnvägsnät.

– Säkerheten när det gäller järnväg i Spanien ligger långt över genomsnittet för hur det ser ut i andra länder inom EU, säger Carr till TT.

Bra tågsäkerhet i EU

Säkerheten på järnvägar inom EU är hög. Det säger Anders Lundström, tidigare chef för säkerhetsenheten på ERA mellan 2005 och 2011, som i dag arbetar som expert på EU-lagstiftning på näringsdepartementet.

– Det dör i genomsnitt mellan 20 till 50 personer årligen i järnvägsolyckor i hela Europa. Det ska jämföras med de 35 000 dödsfall som sker på europeiska vägar varje år, säger han till TT.

Säkerhetssystem som ska bromsa tåg som körs för fort finns i de flesta länder i EU.

– Standarden kan skilja sig åt en del, framför allt mellan länder i Västeuropa och länder i Öst- och Centraleuropa där järnvägsnäten inte är lika moderna och utbyggda. Men även om det finns signalsäkerhetssystem är dessa inte alltid i bruk, de kan vara trasiga eller avstängda och då hänger det på lokföraren att hålla rätt hastighet på tåget, säger han.